- Традиційно, в умовах кризи, особливо в умовах війни, держава збільшує свою вагу на ринках. У випадку "Нафтогазу" вже маємо передачу вам мережі АЗС Glusco та, ймовірно, облгазів. Наскільки "Нафтогаз" зможе стати стабілізуючим фактором на цих ринках? В які терміни?
- Дійсно, перед "Нафтогазом" поставлена задача стати так званим національним оператором. Слід зазначити, ідея полягає не в тому, що держава хоче монополізувати цей ринок. Але зараз на ринку має з’явитися потужний державний гравець, до якого була би повна довіра як з боку держави, так і з боку людей – з розумінням, що ціни на цих заправках є справедливими і чесними,
Дипломатично кажучи, існує певна недовіра до приватних великих мереж АЗС: що є певні змови, що ціни інколи бувають завищеними. Коли є державний гравець із суттєвою часткою ринку – 15-20-30%, тобто не 100%, але й не 1% – тоді є більше довіри, що у споживачів є можливість купувати за справедливою конкурентною ціною. Якщо вони бачать, що на приватних заправках ціни якісь захмарні, можуть поїхати трохи далі і заправитись на державній станції. Якщо мережа займає 30% ринку, то це вже дає реальну альтернативу людям. В свою чергу, це буде примушувати приватних операторів теж не задирати ціни.
За досконалої конкуренції держава взагалі не повинна бути присутня на ринку, але коли конкуренція недосконала, коли є ризик змов, зловживання і домінування своїм становищем, у таких ситуаціях поява державного гравця дозволяє зробити його ціновим лідером та відмовитися від державного регулювання цін. В поточній ситуації – це навіть ринковий засіб у перехідний період.
- Про які АЗС йде мова? Тільки про Glusco чи це буде об‘єднання в єдиний кулак і АЗС "Укрнафти" та "Укргазвидобування"?
- "Нафтогаз" ще до речі не отримав контроль над Glusco, там є певні нюанси, але сподіваюсь, що держава проявить певну волю і ми будемо мати контроль над АЗС.
Втім, якщо у вас є АЗС, це не означає, що у вас є бензин. Наразі з цим є проблема. Вузьке місце зараз – це не заправки. Багато з них зачинені, бо у них немає ресурсу. Навіть не питання знайти бензин і дизель за кордоном. Наприклад, тут в Давосі я провів переговори з провідними компаніями, і у нас є можливість прямо зараз в європейські порти привезти дуже великий обсяг палива, щоб покрити всі потреби українського ринку. Для великих компаній масштаб українського ринку відносно невеликий, вони кажуть: "Питань немає, всі ваші потреби ми можемо закрити завтра". Проблема в тому, що вони можуть поставити паливо у великі порти – Амстердаму, Роттердаму, Антверпену чи Середземномор'я. А нам потрібно, щоб вони дали це на кордоні України або в порти Польщі та Румунії або допомогли з логістикою з цих портів до України. Проблему з логістикою добре розуміє міністерство транспорту. Сподіваюсь, що уряд зможе вирішити проблему цього вузького місця.
- І цим буде займатися саме "Нафтогаз"?
- "Нафтогаз" має бути оператором національної мережі, щоб не було питання зависокої ціни. Це завдання поставив президент. Також ми можемо бути для держави ефективним інструментом співпраці з найбільшими в світі компаніями щодо ресурсу. Але насамперед потрібно вирішити логістичну проблему, що вимагає політичного лідерства. Україна ніколи такі обсяги не імпортувала через залізницю та автотранспортом на західному кордоні. Наразі логістики в необхідних обсягах немає. Потрібно домовлятись з такими країнами як Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина, щоб вони нестандартним шляхом розширювали логістичні можливості або навіть іноді давали пріоритет логістиці нафтопродуктів до України. Це питання не тільки бізнесу чи економіки, а і політки. А роль "Нафтогазу" все ж таки – вирішувати комерційні питання, при цьому які складніше вирішити приватному бізнесу. Великим міжнародним компаніям може бути легше в поточних умовах укладати контракти на поставки великих обсягів нафтопродуктів саме національній компанії. Якщо для того, щоб з’явились додаткові логістичні можливості, потрібно їх забронювати на довгий термін – "Нафтогаз" це може робити. Ну і якщо уряду потрібна допомога від "Нафтогазу" в частині нових компетенцій, то ми можемо спробувати ці компетенції розвинути або придбати на ринку, але на це потрібен час і тут не може бути гарантій.
- Ви плануєте забезпечити паливом і заправки "Укрнафти"?
- Мова йде про заправки, які ми повністю контролюємо, і може йти і про АЗС "Укрнафти", де у нас мажоритарна частка. Там ми маємо суттєвий вплив і можемо проконтролювати, щоб ціни були адекватні. Коли у нас буде власна мережа, у нас буде чітке розуміння собівартості – не в теорії, а на практиці.
З логістикою ми теж готові допомогти, у нас достатньо фінансового ресурсу, щоб зараз забронювати будь-яку логістику, головне покажіть її нам.