«Київстар» та «Vodafone Україна» оголосили фінансові й операційні результати за перше півріччя 2025 року.
Оператор lifecell останній раз оприлюднював дані за ІІ квартал 2024 року. Після зміни власника в компанії посилаються на нормативний акт, який дозволяє великим бізнесам не публікувати фінансові результати до закінчення воєнного стану.
Тож Mind порівняв ключові показники двох «відкритих» гравців.
У першому півріччі 2025 року «Київстар» та «Vodafone Україна» отримали рекордне зростання виторгу.
Загальний дохід «синього» оператора за останні два квартали збільшився на 36,1% проти аналогічного періоду 2024 року – до 22,577 млрд грн.
Виручка «червоного» гравця зросла на 15% – до 13,518 млрд грн.
Вперше за час повномасштабної війни оператори «перегнали» передвоєнну динаміку зростання доходу. Нагадаємо: до 2022 року виторг гравців збільшувався в середньому на 14% рік до року.
Цікаво, що рекорд встановлено попри падіння кількості мобільних абонентів у обох операторів (докладно – нижче).
У «Київстар» усі складові «феномену» не пояснюють. Оператор акцентує на зростанні завдяки купівлі Uklon.
«Він став частиною екосистеми «Київстар» у квітні 2025 року. За ІІ квартал забезпечив $21,7 млн виручки (
близько 890 млн грн. – Mind)», – розповідають у пресслужбі. Також компанія посилається на зростання нових моделей підписки та розвиток B2B-напряму Helsi (фінансові дані не уточнює).
Але цифрові – не телеком-послуги – зараз займають у «Київстар» лише 7,1% (1,592 млрд грн) від загального доходу. Тож, імовірно, драйвером стрімкого зростання виторгу стали й інші фактори.
Перший – підвищення тарифів на початку цього року. Другий – низька база для порівняння: перше півріччя минулого року оператор закінчив з падінням виручки на 2,6% – вперше за роки роботи. Нагадаємо: у січні 2024 року «Київстар»
скасував абонплату для більшості абонентів як компенсацію за кібератаку рф. Тоді
Mind підрахував, що це обійшлося оператору у 2,9 млрд грн недоотриманого доходу.
У «Vodafone Україна» розповідають, що «основними факторами зростання, як і раніше, є розвиток фіксованого бізнесу, збільшення обсягів користування дата-послугами та кількості інтернет-користувачів і відповідно доходів від послуг – як мобільного, так і фіксованого зв'язку».
«Київстар» припинив розголошувати в публічній звітності цей показник ще до повномасштабного вторгнення. Однак
Mind знайшов дані у
презентації для інвесторів Nasdaq. Чистий прибуток «Київстар» у першому півріччі 2025 року порівняно із 6 місяцями 2024 року зріс на 13,5% – до $208 млн (орієнтовно до 8,5 млрд грн).
Його ж конкурент прозвітував про падіння показника. У «Vodafone Україна» чистий прибуток впав на 13% – до 1,705 млрд грн.
«Це зменшення спричинене додатковими витратами, пов’язаними з відтермінуванням виплат за єврооблігаціями на два роки, а також зростанням витрат на обслуговування боргу через підвищення процентної ставки в 1,5 раза відповідно до нових умов реструктуризації», – пояснюють у пресслужбі «червоного» оператора.
«Київстар» оприлюднює EBITDA, а «Vodafone Україна» – OIBDA. Порівнювати ці показники некоректно. Тож просто наводимо їх.
Оператори показали зростання – схоже на динаміку виручки. EBITDA «Київстар» збільшилася знову ж такі на рекордні 39,5% – до 12,853 млрд грн. OIBDA «Vodafone Україна» зросла на 12% – до 7,175 млрд грн.
Попри війну індустрія мобільного зв’язку залишається високорентабельною галуззю. Маржа EBITDA «Київстар» зросла на 1,4 в. п. – до 56,9%.
Маржа OIBDA «Vodafone Україна» знизилася на 1,7 в. п. – до 53,1%.
«Незначне зниження проти аналогічного періоду минулого року відбулося на тлі стрімкого зростання податкового навантаження та витрат на електроживлення мережі», – уточнюють у пресслужбі «червоного» оператора.
Це найболючіший показник для мобільних операторів. За
даними телеком-регулятора, станом на кінець 2024 року «велика трійка» втратила 7,1 млн абонентів – від початку повномасштабної війни (55,9 млн активних SIM-карток у 2021 році проти 48,8 млн у 2024-му).
Втім останніми роками «Vodafone Україна» та lifecell вдавалося трохи наростити абонбазу через відновлення зруйнованих мереж, розширення покриття тощо.
Але в першому півріччі 2025-го у звітах – знову падіння. Кількість мобільних абонентів «Київстар» скоротилася на 4,5% – до 22,4 млн. У «Vodafone Україна» абонбаза впала трохи менше: на 3,1% – до 15,4 млн клієнтів.
Оператори не пояснюють, які фактори за останній рік «забрали» у них ще 1,5 млн абонентів. Логічно було б припустити, що клієнтів перетягнув до себе lifecell, який на початку 2025 року «заморозив» зростання тарифів для нових клієнтів. Втім, за неофіційною оцінювальною інформацією з ринку, різкого зльоту абонбази в lifecell немає: плюс 0,1 млн абонентів у І кварталі 2025 року.
Тож, найімовірніше, «працюють» старі фактори: тероризм росії, міграція українців за кордон і відповідно до іноземного оператора, відмова від користування декількома SIM-картками.
Середній дохід від абонента
Найбільший ARPU зараз у «Київстар»: за рік зростання на 20,6% – до 146 грн.
У «Vodafone Україна» трохи нижча динаміка: збільшення на 18,5% – до 136 грн.
«Зростання ARPU є результатом активності в монетизації тарифів та органічного зростання споживання даних», – йдеться у
звіті «Vodafone Україна» для інвесторів.
Інвестиції
На четвертому році повномасштабної війни в операторів ще один рекорд: значне зростання витрат.
На першому місці за обсягом інвестицій – «Київстар»: у першому півріччі 2025 року CAPEX оператора зріс на 89,8% – до 6,354 млрд грн. Для порівняння: майже ту саму суму (6,364 млрд грн) оператор витратив за весь 2023 рік.
«Київстар» продовжує інвестувати в розбудову інфраструктури. В умовах війни компанія активно реінвестує в бізнес, розвиваючи технологічний потенціал», – пояснюють у пресслужбі «синього» оператора.
А угода з Uklon на $155,2 млн (близько 6,36 млрд грн), імовірно, ще повністю не закрита: у ІІ кварталі 2025 року – під час купівлі цього сервісу таксі – капітальні витрати «Київстар» становили 3,932 млрд грн.
На другому місці прогнозовано – «Vodafone Україна». Оператор збільшив витрати на 66% – до 3,52 млрд грн.
«Зростання дозволило компанії ще більше інвестувати у критичну інфраструктуру. Більш ніж половина всього обсягу інвестицій спрямована в розвиток, відновлення та підвищення безвідмовності мережі в разі тривалих відключень електроживлення. Значні кошти компанія традиційно вкладає в підтримку мережі, а також розвиток фіксованого доступу до інтернету за технологією GPON. Протягом трьох із половиною років повномасштабної війни Vodafone інвестував в Україні майже 19 млрд грн», – уточнюють у пресслужбі оператора.