Для комерційного проходу суден Чорним морем до українських портів щонайменше на тиждень російські військові залишили лише вузький відрізок акваторії в обхід рекомендованих шляхів. Тобто артилерійські та ракетні навчання РФ не закривають доступ до портів України, але обходити їх принаймні до 20 лютого доведеться непростим маршрутом, де є ризик сісти на мілину. На це, схоже, підуть не всі власники суден.
Напередодні експерти
оцінювали втрати для України від повної блокади портів сотнями мільйонів доларів, проте деякі з цих прогнозів передбачали повну блокаду. Наразі про це не йдеться, але портова галузь може зазнати чималих втрат.
...
РФ надіслала прибережне попередження, яким повідомила про обмеження руху суден з 23:00 13 лютого до 00:00 20 лютого. Воно передбачало, що на Чорному морі будуть перекриті шляхи, якими судна прямують до українських портів. Про повну блокаду мова не йшла, для проходу суден залишився вузький відрізок між берегом та заблокованою зоною.
...
Економічні ризики
Торговельні судна зазвичай рухаються рекомендованими маршрутами. Вони безпечні та оптимальні за глибиною. Через російські навчання кораблі не зможуть рухатися цими шляхами з 13 лютого по 19 лютого.
Судна будуть змушені ходити близько до берега через "
Дністровську банку" (піщана мілина на відстані 11-18 км від берега в районі впадання води з Дністровського лиману), де глибина моря становить сім-десять метрів.
Це проблема, адже майже всі
балкери, якими перевозять насипні вантажі, мають
осадку понад десять метрів.
...
Саме ці судна є основою українського експорту. Вони перевозять зерно, руду, металобрухт. На такій мілині вони не зможуть проходити. Це стосується й вугілля – другої найбільшої статті морського імпорту України.
...
"Балкери, що везуть руду, зерно та вугілля, беруть 150-300 тисяч тонн вантажу. У них осадка до 18 метрів. Можна перейти на менші судна, але тоді для перевезення партії вантажу знадобиться більше суден, що призведе до збитків. Завантажити судно частково неможливо, адже насипний вантаж у трюмі буде переміщуватися, і корабель може перевернутися", – пояснив Клименко.
За його даними, 13 лютого в порту "Південний" перебувало десять великих суден і лише два-три з них можуть подолати відрізки з малою глибиною.
Шлях в обхід "Дністровської банки" є, однак ширина ділянки між кордоном навчань та мілиною становитиме лише кілометр.
...
Представники бізнесу не надто довіряють альтернативним маршрутам. Кілометровий коридор поряд із зоною військових навчань власники суден можуть вважати небезпечним і відмовитися від рейсів. "Зараз зрозуміло, що треба йти з північного заходу "Дністровської банки" або обходити з південного сходу. Іти з півночі боязно, бо не зрозуміло, наскільки актуальними є показники глибини на
лоціях. Іти впритул до військових навчань з півдня – невідомо наскільки це безпечно.
За словами заступника міністра інфраструктури Юрія Васькова, на ділянці між "Дністровською банкою" та межею зони російських навчань проміри глибин востаннє робилися у 2016-2017 роках. Тоді було встановлено, що глибини на цій ділянці становлять 15-22 м, чого достатньо для проходу більшості суден. До 15 лютого Держгідрографія додатково дослідить глибини та розробить новий рекомендований шлях.
Поки тривають ці роботи, Мінінфраструктури радить користуватися даними навігаційних карт і дотримуватися
ізобати 20 метрів, яка там вказана. Поки що це єдині додаткові рекомендації.