Оператори просять державу здешевити оренду землі для вишок 5G: чи впадуть тарифи
Провайдери і мобільні оператори хочуть легшою і дешевої оренди. Це допоможе швидше "інтернетизовати" українців.
Задекларована українським урядом прискорена інтернетизація наштовхується на нормативні перешкоди, які досить легко прибрати. Від цього залежить, чи з'явиться на якомога більшій території країни інтернет-покриття. А там, де воно вже є - наприклад, мобільний доступ у всесвітню мережу - чи покращиться якість зв'язку.
Телеком-оператори страждають від "подвійних стандартів", коли їм для прокладки кабелів або встановлення іншого обладнання необхідно розмістити їх на об'єктах державної або комунальної власності. Щоб вирішити проблему, потрібно якомога скоріше прийняти методику визначення орендної плати. Відповідний документ Фонд державного майна (ФДМ) передав на затвердження уряду ще на початку лютого. Американська торгова палата закликала Кабмін якомога швидше ввести в дію цей нормативний акт.
Про важливість такого кроку для розвитку мобільного інтернету заявила і Українська асоціація операторів зв'язку "Телас". "Галузь сьогодні і так несе підвищену фінансове навантаження, реалізовуючи масштабний проект в діапазоні частот 900 МГц", - заявив глава ради Асоціації Леонід Ошеров. Разом з цим, експерт в сфері цифрової економіки Олена Мініч зазначила, що даний документ в разі його вступу в силу, не вплине на розцінки телеком-операторів для споживачів. "Може збільшитися частка об'єктів оренди, покращитися покриття і якість послуг, але тарифи в Україні і так" нижче плінтуса ", - додала вона.
Чому доводиться платити двічі
На сьогодні існують два паралельних і незалежних один від одного закону, які регулюють правові відносини в сфері доступу. Один - №157-IX про оренду майна, другий - №1834-VIII про телеком-доступі до інфраструктури. Останній, розповів директор по регуляторному забезпечення "Київстару" Олександр Когут, встановив "прозорі правила розрахунку плати за доступ". А ось стосовно першого часто виникають різночитання. "Це призводить до того, що орендодавці можуть без належних підстав вимагати плату в рази більше, ніж в середньому по ринку, або взагалі безпідставно відмовити оператору в доступі", - заявив він. Таким чином балансоутримувачі віддають перевагу роботі з операторами відповідно до закону про оренду. При цьому ігноруючи прозорі правила, встановлені законом про телеком-доступ.
До того ж, питання узгодження вартості оренди може розглядатися до дев'яти або більше місяців. А може закінчиться тим, що оператор відмовиться від розміщення через необґрунтовано завищеної ціни оренди, яка не відповідає реаліям на ринку. "Для мобільних операторів це втрачений час, заморожені інвестиції, а для абонентів - вимушене очікування поліпшення якості зв'язку", - констатував Олександр Когут. У тих нечисленних випадках, зазначив він, коли балансоутримувачі погоджуються працювати відповідно до закону про доступ, "питання встановлення обладнання вирішуються в два рази швидше". Як приклад він навів запуск 4G в метро Києва. Це саме той випадок, коли документи оформлені повністю відповідно до спеціалізованим законодавством про доступ до інфраструктури, а не оренди майна. "У березні 2020 року оператори почали предметні переговори про договір доступу і вже на початку червня 4G інтернет працював на основних станціях "підземки", - розповів директор по регуляторному забезпечення "Київстару".
Проблеми з доступом носять масовий характер
Про проблеми учасників ринку через правову плутанину розповів народний депутат Олександр Федієнко (раніше очолював Інтернет асоціацію України). Як приклад він навів випадок з оператором "Маклаут-Інвест" в Черкасах, якого "змушують укладати два договори". Один - про оренду державного майна з регіональним відділенням ФДМУ по Черкаській області. Другий - про доступ до інфраструктури з "Черкаським державним науково-дослідним інститутом техніко-економічної інформації в хімічній промисловості". "Відповідно, платити теж потрібно двічі і таких прикладів навіть не сотні, а тисячі", - обурився Федієнко.
Держава зобов'язана створити умови для розвитку бізнесу, в даному випадку - не завищувати ставки оренди для телеком-обладнання на державних і комунальних підприємствах. А також усунути "подвійні тарифи" для розміщення технічного обладнання, вважають експерти. "Операторам невигідно платити завищені ставки, вони завжди шукають альтернативу і держава втрачає доходи від невдалої оренди", - прокоментувала ситуацію, що склалася Олена Мініч.
Як усунути орендне свавілля
Для вирішення означеної проблеми в Верховну Раду (ВР) надійшло два законопроекти: №4118 і №3410. "Ми сподіваємося на якнайшвидше прийняття цих законодавчих ініціатив, які встановлюють чіткий, зрозумілий і прозорий шлях вирішення питань розміщення обладнання", - підкреслив Олександр Когут. Поки невідомо, коли ВР розгляне в першому читанні законопроект №3410 про зміни до закону "Про оренду державного та комунального майна". Документ не отримав підтримки серед народних депутатів і був відправлений на доопрацювання. Така позиція колег викликала обурення у Олександра Федієнко.
"Допрацьовувати нічого! Питання полягає лише в тому, чи будуть оператори і провайдери платити на державних об'єктах подвійну плату", - підкреслив він. Відзначивши, що вже зараз, коли мобільники активно розвивають 4G, вони керують десятками тисяч об'єктів. З них багато розташовані або можуть бути встановлені на державній або комунальній інфраструктурі. При впровадженні 5G - через особливості новітнього стандарту стільникового зв'язку - їх число може вирости до сотень тисяч. "Мої колеги-депутати є умілими користувачами різних гаджетів, але чомусь не завдають собі клопоту замислитися, що максимальне покриття України інтернетом вимагає величезних інвестицій, які ой як не скоро окупляться", - поскаржився Олександр Федієнко. На жаль, констатував нардеп, під час обговорення законопроекту №3410 "перемогла думка, що" у операторів і так все нормально з грошима ".