Масштабна аварія в мережах "Київстар" — 12 грудня 2023 р.

Плануєте змінити свій фінансовий номер (Київстар) на номер іншого оператора?

  • Так

  • Ні

  • Вже змінив (ла)

  • Подивитися результат


Результати можна переглянути лише після участі в опитуванні.
Статус
Закрита.
Реєстрація
28.12.15
Місто
Харьков
несмотря на все ухищрения с APN
Вчера вечером зашел в пиццерию, терминал не работает. Налички ссобой 0. Говорят, можно перевести на карту.
Ок, связь 4G есть, только оказалось, в ней интернета нет :-(
Позвонил домой жене, она из дома перевела деньги.
Перешел через дорогу, зашел в магазин, стою на кассе, смотрю на телефон - а тут интернет есть и не плохой......
И это без всяких изменений APN.
 

Kladoff

Характер Скверный
Реєстрація
13.07.12
Місто
Днепр
Телефон
Redmi note 11
Переодически исчезает 2ж сигнал
 

Maxxx

Ябкодрочер)
Реєстрація
01.12.08
Місто
Київ
Телефон
iPhone 12 Pro Max
Я так розумію, що на LTE крім шейпу на 5 мбіт/с, ще й всі порти закриті, крім 80 та 443 ?
 

Kladoff

Характер Скверный
Реєстрація
13.07.12
Місто
Днепр
Телефон
Redmi note 11
Maxxx, зараз Мережу можно назвати в тестовому режимі, воно так і є. Навіщо в такій мережі всі порти?
 

vlad_g

Старший ухилянт
Реєстрація
06.11.09
Місто
(Маріуполь) -> Кривий ріг
Телефон
POCO M5
Местами работает только ipv4, местами только ipv6. Спасает VPN WARP, котроый умеет в ipv6.
Там, где шевелится только ipv6, смена точек доступа не помогает, работает только internet/ipv6, остальные варианты дохлые...
 

Historiker

Frischer Wind
Реєстрація
30.03.10
Місто
Salisbury, Ukraine.
vlad_g, местами ничего не работает. На одном припейд номере, 15 декабря, заработал мобильный интернет, на следующий день снова упал, и не поднялся. Ничего не помогает ни KS, ни смена ipv4/ipv6.
 
Реєстрація
06.05.09
Місто
Кременчук
Телефон
Google Pixel 6a
Текст взято з Facebook. Якщо автор присутній на форумі (я бачив у нього скриншоти цієї гілки), то може запостити сам, а я приберу.


Київстар успішно відновлює роботу сервісів, терміни відновлення вийшли очікувано-оптимістичні, і це гідно величезної поваги. Я абсолютно чесно захоплююся роботою колег.
Також офіційно оголошено результат розслідування, яке дало відповідь на питання, як такий інцидент став можливим - ворог отримав доступ до облікового запису одного зі співробітників. Схоже, що співробітник був із високим рівнем доступу, тож його прав вистачило на великомасштабну диверсію. Упевнений, що компанія зробить із цієї історії правильні висновки для себе, і поліпшить модель доступів так, щоб такої нісенітниці в майбутньому не сталося. Тим більше що база тут абсолютно несекретна.

1) Доступи мають будуватися системно, і випливати з бізнес-процесів, а не "щось не працює, дайте доступ, щось все одно не працює, а відкрийте все повністю".
2) Доступи мають бути розумними. Зокрема, доступів "про всяк випадок" бути не повинно.
3) Доступи мають регулярно переглядатися, тому вони мають бути нормально документованими: навіщо і чому кожен із них існує.
4) Захист має бути ешелонованим (це взагалі універсальний принцип!), тобто якщо ви провели сегментацію на рівні "тут користувачі, а тут ІТ-системи", то ви все одно сильно ризикуєте.
Ось, зокрема, спостереження за цим інцидентом у Київстар викликали в мене підозру, що зловмисники порушили роботу як BSS (робота з абонентами), так і RAN (мережа радіодоступу) - а це дуже різні системи оператора зв'язку. У мене немає ніяких "прямих" даних, і я можу помилятися на 100%, але на розмірковування нижче це ніяк не вплине. Посилання на супутні та процитовані джерела я наведу в першому коментарі.
Якщо говорити про радіочастину, то вона в різних операторах світу досить схожа. Звичайно, у кожного є внутрішні стандарти, є різні виробники техніки - але загалом різниця там не кардинальна.
А ось BSS - це система цікавіша. Сюди, наприклад, входить те, що часто називають просто "білінг" - і це зазвичай дуже складна штука, в якій багато елементів, кожен з яких виконує свою функцію. Іншими словами, це багато серверів (не три і навіть не тридцять), у кожного з яких є своя логіка роботи. Різні елементи можуть бути від різних виробників, які безпосередньо або через посередників на етапі впровадження інтегрують своє рішення з комплексом, що вже працює, і ця інтеграція щоразу досить унікальна. також досить часто провести сильне сегментування цих елементів та ізолювати їх один від одного об'єктивно неймовірно складно, і тому його ніхто не робить.
Ці елементи майже завжди впроваджуються тому що бізнесу просто потрібен якийсь новий нестандартний функціонал, щоб залучати нових абонентів або утримувати старих. У зв'язку з цим BSS кожного оператора являє собою особливий і неповторний ансамбль, у якому не те що міняти щось, а просто орієнтуватися чим далі, тим складніше
🙂
І його знищення, навіть часткове - це величезна проблема для цього оператора.
І тут виникає питання - хто їх створює, ці елементи BSS? Часто компанії не афішують постачальників своїх рішень BSS, аж занадто це інтимна тема. Але деяка інформація назовні просочується. Звичайно, у світі існує не одна і не дві компанії, які розробляють такі рішення для мобільних операторів, але й не можна сказати, щоб їх було дуже багато. Однією з них була компанія Петер Сервіс, нині Nexign. Це компанія, яка входить до холдингу Алішера Усманова, і, крім усього іншого, дуже-дуже активно співпрацює із "силовим блоком" країни-агресора (зокрема, фсб). Компанія потрапляла під санкції України у 2019, але потім вони були послаблені.
Далі - цитати (я буду відокремлювати їх за допомогою ==):
==
3 декабря 2013 года компания «Петер-Сервис» сообщила о ведущемся проекте внедрения системы управления оборотными средствами «Peter-Service RMS» у оператора «Киевстар».
«Киевстар» инициировал проект автоматизации бизнес-процессов по управлению оборотными средствами на основе решения компании «Петер-Сервис». Программный комплекс Peter-Service RMS выбрали для обеспечения максимально высокого уровня надежности и гибкости при автоматизации ключевых внутренних финансовых бизнес-процессов «Киевстар».
Первый этап проекта «Петер-Сервис» выполнила для «Киевстара» в третьем квартале 2013 года. В него вошли: комплексный консалтинг по формированию целевых бизнес-процессов для работы по предупреждению возникновения дебиторской задолженности контрактных абонентов мобильной связи, фиксированной телефонии и ШПД, уменьшению ее объема.
==
«Наша компания является инновационным разработчиком конвергентных биллинговых систем и решений, которые направлены на повышение эффективности бизнеса наших клиентов. Это позволяет нам решать сложнейшие задачи, которые ставит «Киевстар» с момента начала нашего сотрудничества в 1998 году,- подчеркнул Юрий Бойко, генеральный директор «Петер-Сервис Украина». Проект внедрения решения Peter-Service RMS является очередным важным этапом нашего последовательного и успешного взаимодействия».
==
Не можна сказати, що Київстар не намагався піти з російського продукту (знову цитати):
==
В 2015 г. Vimpelcom (прежнее название группы Veon) договорился со шведским поставщиком телекоммуникационного оборудования Ericsson о разработке системы поддержки операций (BSS) для всех стран его присутствия. Биллинг должен был стать частью данной BSS-системы. Сумма контракта составляла $1 млрд.
В 2018 г., когда на Украине были введены санкции в отношении «Петер-Сервиса», в «Киевстаре» указывали на намерении перейти на системы от Ericsson. Однако еще в 2017 г. стало известно, что контракт Veon с Ericsson забуксовал.
==
... стороны договорились, что Ericsson не будет выполнять все взятые на себя обязательства, и выплатит Veon компенсацию в $350 млн. Внедрение решений от Ericsson продолжится в тех странах присутствия Veon, где у операторов группы уже есть сотрудничество с данным производителем. Например, в России «Вымпелком» остался на биллинге от Amdocs.
==
У 2017 році обслуговування абонентів prepaid (основна частка абонентів в Україні), мабуть, перейшло до Amdocs, судячи з їхнього прес-релізу:
==
"Amdocs today supports Kyivstar's customer engagement platform, prepaid billing operations and inventory management with different digital, business and operational support systems previously deployed."
==
Судячи з обговорень на форумах, у 2018 там усе ще для обслуговання контрактних абонентів залишався продукт Петер Сервісу:
==
Интереснее всего, что будет делать КС. Потому что какую-то VAS платформу поменять или даже неключевую часть BSS это одно дело, а у КСа это core BSS система для постпейда. Поменять и смигрировать - та еще задача, особенно учитывая критичность и, наверняка, сложность процессов связанных с постпейдом в КС (там, напоминаю, еще и фикса и интеграция фиксового аккунта с препейдным).
Теоретически, насколько я понимаю, прям сейчас питер-сервису уже нельзя платить за поддержку. А раз нельзя платить, то они могут потребовать не эксплуатировать. Или нет?
==
2021 року почалися зміни, але, мабуть, у тій частині, якою займався раніше Amdocs:
==
Мобильный оператор "Киевстар" переходит на новую бизнес IT-систему (биллинг), используемую для клиентов предоплаты (более 80% клиентской базы оператора), решение разрабатывала шведская Ericsson.
==
У 2022 році, вже після початку повномашстабного вторгнення Росії в Україну, компанія продовжила перехід на Ericsson:
==
В этот день у абонентов подписки Киевстар будут работать все основные услуги связи: мобильный и Домашний интернет; звонки в сети, на номера других операторов и на популярные направления за рубежом; услуги в роуминге в большинстве стран мира*. Возможны лишь временные ограничения в дополнительных сервисах, таких как пополнение или проверка счета, подключение дополнительных услуг и тому подобное. Но эти сервисы будут доступны уже с 18 сентября. На абонентов постоплаты в этот день обновления почти не повлияют, практически все услуги и сервисы у них будут работать как обычно.
Новые обновления - это часть самого масштабного IT-проекта в истории Киевстар по переходу на современный биллинг от шведской компании Ericsson, Digital Business Support Systems. Для работы над проектом привлечено 800 специалистов двух компаний, проведено 14 тысяч различных тестов системы - вдвое больше, чем в прошлом году. Активная фаза этого проекта началась еще в прошлом году и была отмечена престижной отраслевой наградой Telecom Award.
==
Але звертає на себе увагу те, що знову йдеться про prepaid. Таким чином, є ймовірність, що на момент інциденту частина систем Петер Сервіс продовжували працювати в Київстарі. Звичайно, вони недоступні зовні, але якщо хакери проникли вже за периметр, то ці елементи опиняються в межах досяжності. З огляду на тісну дружбу розробника і російських "органів" особисто я не можу виключити того, що в продукті є "технологічні закладки" і "сервісні доступи", які дають змогу третій стороні (у цьому випадку - хакерам) отримувати над ними контроль. І це може бути відповіддю, як зловмисники проникли всередину різнорідних систем: вони могли мати відмичку до однієї з них, а доступ до другої забезпечували права облікового запису, що "втік".
Повторюся, у мене немає даних, які говорять про те, що саме такий сценарій мав місце. Але під час війни виключати такого роду ризики - не можна. І мені хотілося б цим постом звернути на це увагу всіх учасників ринку, помітна частка яких продовжують так чи інакше користуватися сумнівними продуктами. Можливо, у Київстару було не так - чи впевнені ви, що ці продукти не підведуть саме вас у критичний момент?
Ну і логічне запитання: а що ж у конкурентів, Lifecell і Vodafon?
Vodafon був згаданий Deutsche Welle у статті, де розбиралися витоки на WikiLeaks:
==
"Петер-Сервис" сотрудничает со многими провайдерами в России и на Украине - "Ростелеком", "Мегафон", "Газпром телеком", "Киевстар", Vodafone.
==
Також, у 2018 році сам Петер Сервіс вказував і МТС, і "великий" Vodafon як своїх клієнтів на сайті. Тож можна припустити, що якісь рішення від цього постачальника були і в МТС Україна - водночас неможливо сказати, чи використовуються вони і зараз. Не виключено, навіть якщо вони і використовувалися, то після введення санкцій їх було заміщено.
Водночас раніше Vodafon називався МТС Україна, і входив до російського холдингу АФК Система, як і російський МТС, який визначав "правила гри". Тому не дивно, що основною білінговою платформою ще 2009 року було обрано рішення від російського "Сітронікса" (що входить до тієї самої АФК "Система"). У квітні 2023 року оператор оголосив про початок переходу на систему Amdocs, але попередив, що для повного переходу знадобиться декілька років. У зазначеному проміжку оператор проводив тендери з пошуку компаній, що надають консультації щодо зміни білінгової системи, але, здається, всі вони закінчилися безрезультатно. Таким чином, якщо я нічого не упустив, з великою ймовірністю у Vodafon є принаймні в частковій експлуатації російський продукт.
Lifecell після введення санкцій проти Петер Сервіс заявляв, що вони підсанкційних продуктів не використовують:
==
У зв’язку з рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 2 травня 2018 року «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» оператор lifecell повідомляє, що в санкційному списку немає постачальників програмного та технічного забезпечення оператора. Таким чином ми підтверджуємо, що компанія й надалі безперебійно надаватиме якісні послуги зв’язку абонентам.
Розробником білінгової системи lifecell є компанія Orga Systems. У 2015 її поглинула канадська компанія Redknee, провідний глобальний постачальник інноваційних програмних продуктів для телекомунікаційної галузі, яка наразі володіє правами на даний продукт. Наша система дозволяє здійснювати тарифікацію телекомунікаційних послуг у режимі реального часу, керуючи найскладнішими профілями тарифів та послуг абонентів, як для передплати, так і для контрактної форм обслуговування.
==
Зазначу, що при цьому Turkcell, материнська компанія Lifecell, також є в списку клієнтів Петер Сервіс, а її дочка Kuzey Kıbrıs Turkcel (діє на Північному Кіпрі - невизнаному утворенні, створеному Туреччиною після окупації частини території Кіпру) використовує платформу Петер Сервіс як основну платформу білінгу. Мені складно припустити, які є технологічні зв'язки між Lifecell і Turkcell, і якою мірою в останній використовується російський продукт, тож ступінь ризику тут невідома.

Олексій Семеняка
 

Гудзак

Хатуль мелумад - тварина типу кіт, що йде ланцюгом
Реєстрація
29.01.14
Місто
Першотравенськ (Січеславщина)
Телефон
Moto G9+; Moto G5+
...50 милликапель для подпитки терпения - или тренировки перед НГ - и ждем. Спокойно так, достойно. Мы ж не бандерлоги...
 
Реєстрація
21.04.11
Місто
Дніпр.область
Телефон
xiaomi redmi 10
Хто в курсі,якщо приміром час зняття абонплати а коштів на рахунку нема,який сенс зараз поповнювати вони на рахунок не приходять(вчора трішки для проби скинув) розмови поки безліміт в мережі?
 

romrom

@romrom777
Реєстрація
14.06.11
Місто
Харьков
Morino, Ти вірешь співробітнику чия робота заспокоювати?
От подивитесь що ще дадуть.
Пробую підключити компенсацію 3000 Мб. Робофеміна каже: "Підключення неможливе. Недостатньо коштів для списання. Поповніть і рахунок і повторіть спробу".
Ось такий жарт від Кісти.
я тоже попробовал. но лучше бы я этого не делал- после этого сеть опять исчезла, и теперь нет ни звонков, ни "компенсации"
 
Реєстрація
24.06.20
Місто
Днепр
Телефон
Samsung S23 Ultra
Я вообще за последние два дня никаких изменений не вижу. Днепр, интернет как не работал так и не работает - есть значок 4G, но передача данных не идет, ни на смартфоне, ни на других устройствах. Все эти игры с настройками и режимами полета - бесполезная трата времени, интернета нет. Смс тоже как не работали так и не работают. Единственное видимое изменение за два дня - поставили загулшку на вход в приложение и затычку вместо сайта, на этом пожалуй все.
 
Реєстрація
21.04.11
Місто
Дніпр.область
Телефон
xiaomi redmi 10
Я вообще за последние два дня никаких изменений не вижу. Днепр, интернет как не работал так и не работает - есть значок 4G, но передача данных не идет, ни на смартфоне, ни на других устройствах. Все эти игры с настройками и режимами полета - бесполезная трата времени, интернета нет. Смс тоже как не работали так и не работают. Единственное видимое изменение за два дня - поставили загулшку на вход в приложение и затычку вместо сайта, на этом пожалуй все.
А якщо впн? Приміром варп
 
Реєстрація
24.06.20
Місто
Днепр
Телефон
Samsung S23 Ultra
З ранку п'ятниці в роботі послуг прогресу особливо немає. Таке відчуття, що на вихідні пішли.
Вот и у меня такое же впечатление. Пару дней поработали в аврале, устали и пошли спать до понедельника.
Post automatically merged:

А якщо впн? Приміром варп
Та я уже наигрался, нифига оно не работает. Переключился на водафоновский интернет.
 
Статус
Закрита.
Зверху