да-да, популісти, про "дешевий державний ринок"
Популісти популістами, але що ми маємо на сьогодні? На прикладі Києва
OKKO - займається соціальною діяльністю в основному. Бензин є майже завжди, але у вільному продажу лише певна частина, яку доволі швидко вигрібають з величезними чергами. Далі ця мережа світить 00,00 і там заправляється критична інфраструктура/силові структури. Заправляють в тому числі за готівку по ціні кабміну, якщо показати документ/посвідчення/тощо.
Варіанту купити паливні талони по "ринковій ціні" та заправлятись - офіційно немає, компанія каже що продаж паливних талонів призупинено. Спроб мутити з додатком Фішка і продавати там дорожче ніж офіційна ціна - не було помічено. На ОЛХ є талони, але джерело походження - невідоме.
WOG - періодично пробували щось мутити, то на стеллах мустанг був дорожчим на 10 грн ніж в інших, то в додатку продавали дорожче ніж на ринку. Але зараз то все прикрили і тепер вони просто торгують мустангом по ціні кабміну з кілометровими чергами, та 95 по ціні кабміну для "критичної інфраструктури".
Grand-Petrol - заправки в основному закриті, але вчора був здивований побачивши відкриту заправку на Почайній і кілометрову чергу за 95+ по 39 грн
Socar - заправитись можна, але по "комерційній ціні", мінімальний обсяг покупки - 1000 л. Соціалку продають лише по святам і буквально пару годин. Заправки вічно пусті.
КЛО - пробували продавати Ф100 та Вентус по космічним цінам, після цього якось не бачив їх в активній роботі. А от "по талонам" вічно хтось там заправляється...
АНП - десь знайшли якусь Євро-4 бодягу, привозять щодня, але її доволі швидко скуповують. Пробували працювати по схемі з більш дорогим пальним в додатку, але в результаті все спростилось до 20л наливаємо по соц. ціні, далі через додаток на 4 грн дорожче.
БРСМ - спочатку пробували працювати по ринковим цінам, зараз пробували через додаток продавати дорожче, останніми днями щось там завмерло все.
Так от, прямо зараз щодня мережі продають тоннами бензин по соціальній ціні кабміну. Це як вільний продаж, так і продаж для "критичної інфраструктури" по звичайній ціні.
Але ні ОККО, ні ВОГ, ні Сокар, ні інші мережі не почали возити масово 98/100-й бензин, який можна продавати дорожче. Тобто поки були якісь запаси, вони його продавали. Як тільки запас закінчився - все.
Виникає два цілком логічних запитаня:
- Чому продають по ціні кабміну, якщо вона не відповідає бажанням ринку і є збитковою?
- Чому не возять 98/100-й бензин, який була змога продавати дорожче?
І ось відповіді на ці питання мені підказують те що проблема з бензином трохи глибша ніж ціна і впирається в першу чергу в технічну нездатність системи зараз завезти необхідній обсяг бензину.
І збільшення ціни зменшить попит, та трохи збільшить пропозицію, але не врятує ситуацію. Грубо кажучи замість 1 кілометру черга буде 600 метрів, але це все одно буде дефіцит.