ЗВЕРНЕННЯ ГРОМАДЯН
Громадяни України мають право звернутися (в усній чи письмовій формі) до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями (пропозиціями) та скаргами, заявою або клопотанням.
Відповідно до частини шостої статті 5 Закону України «Про звернення громадян» письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку — електронне звернення* (е-звернення). Отже, електронне звернення є різновидом письмового звернення.
* 28 жовтня 2015 року набрали чинності зміни до Закону України «Про звернення громадян» від 02.07.2015 № 577-VIII щодо застосування електронного звернення.
ЕЛЕКТРОННЕ ПІДПИСАННЯ ДОКУМЕНТА
Питання використання е-підпис у нашій державі зі 7 жовтня 2018 року регулюється Законом України «Про електронні довірчі послуги», він також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації.
Освітній серіал про е-підпис на порталі «Дія | Цифрова освіта»: osvita.diia.gov.ua/courses/digital-signature
Громадяни України мають право звернутися (в усній чи письмовій формі) до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями (пропозиціями) та скаргами, заявою або клопотанням.
Відповідно до частини шостої статті 5 Закону України «Про звернення громадян» письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку — електронне звернення* (е-звернення). Отже, електронне звернення є різновидом письмового звернення.
* 28 жовтня 2015 року набрали чинності зміни до Закону України «Про звернення громадян» від 02.07.2015 № 577-VIII щодо застосування електронного звернення.
Звернення (письмове й електронне) пишеться у довільній формі, але має відповідати зазначеним вимогам нижче.
Згідно з частиною сьомою статті 5 Закону України «Про звернення громадян» у зверненні громадянина має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина (поштова адреса), викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати**. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу (e-mail), на яку заявнику може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного підпису*** (е-підпису) при надісланні е-звернення не вимагається.
З урахуванням викладеного, підпис громадянина в електронному зверненні може бути відсканованим, сфотографованим тощо. Звичайно опрацьовуються електронні звернення громадян, які підписані зі застосуванням е-підпису.
** Відповідно до визначення, наведеного в Юридичній енциклопедії, підпис визначається як «графічний начерк, який означає особу його виконавця і здійснюється нею з метою посвідчення документа чи підтвердження відомостей, що містяться у документі й свідчать про певне відношення до них того, хто розписується» (Юридична енциклопедія; В 6 т./Редкол.: Ю70 Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. — К.: «Укр. енцикл.», 1998. ISBN 966-7492-00-1), а згідно з Великим тлумачним словником української мови підпис — це «прізвище або ініціали, що написані власноручно під текстом, малюнком, картиною і т. ін., як свідчення авторства чи потвердження чого-небудь» (7-е видання: Великий тлумачний словник української мови (з Дод., допов. на CD)/Уклад. і голов. Ред. В. Т. Бусел — К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009 – 1736 с.: іл. — ISBN 966-569-013-2).
*** 7 жовтня 2018 року набрав чинності Закон України «Про електронні довірчі послуги», що по-новому регулює питання використання електронного підпису в нашій державі, а також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації. Згідно якого замість електронного цифрового підпису (ЕЦП) вводиться поняття «удосконалений електронний підпис» (УЕП) і «удосконалена електронна печатка», «кваліфікований електронний підпис» (КЕП) і «кваліфікована електронна печатка». Важливо, що з набуттям чинності нового закону ЕЦП залишаються чинними, але не більше двох років з цієї дати.
УЕП має середній рівень довіри до електронної ідентифікації (е-ідентифікації), а КЕП — високий рівень довіри. Деталі в роз'ясненні законодавства у сфері ЕДП.
Згідно з частиною сьомою статті 5 Закону України «Про звернення громадян» у зверненні громадянина має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина (поштова адреса), викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати**. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу (e-mail), на яку заявнику може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного підпису*** (е-підпису) при надісланні е-звернення не вимагається.
З урахуванням викладеного, підпис громадянина в електронному зверненні може бути відсканованим, сфотографованим тощо. Звичайно опрацьовуються електронні звернення громадян, які підписані зі застосуванням е-підпису.
** Відповідно до визначення, наведеного в Юридичній енциклопедії, підпис визначається як «графічний начерк, який означає особу його виконавця і здійснюється нею з метою посвідчення документа чи підтвердження відомостей, що містяться у документі й свідчать про певне відношення до них того, хто розписується» (Юридична енциклопедія; В 6 т./Редкол.: Ю70 Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. — К.: «Укр. енцикл.», 1998. ISBN 966-7492-00-1), а згідно з Великим тлумачним словником української мови підпис — це «прізвище або ініціали, що написані власноручно під текстом, малюнком, картиною і т. ін., як свідчення авторства чи потвердження чого-небудь» (7-е видання: Великий тлумачний словник української мови (з Дод., допов. на CD)/Уклад. і голов. Ред. В. Т. Бусел — К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009 – 1736 с.: іл. — ISBN 966-569-013-2).
*** 7 жовтня 2018 року набрав чинності Закон України «Про електронні довірчі послуги», що по-новому регулює питання використання електронного підпису в нашій державі, а також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації. Згідно якого замість електронного цифрового підпису (ЕЦП) вводиться поняття «удосконалений електронний підпис» (УЕП) і «удосконалена електронна печатка», «кваліфікований електронний підпис» (КЕП) і «кваліфікована електронна печатка». Важливо, що з набуттям чинності нового закону ЕЦП залишаються чинними, але не більше двох років з цієї дати.
УЕП має середній рівень довіри до електронної ідентифікації (е-ідентифікації), а КЕП — високий рівень довіри. Деталі в роз'ясненні законодавства у сфері ЕДП.
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
ЕЛЕКТРОННЕ ПІДПИСАННЯ ДОКУМЕНТА
Питання використання е-підпис у нашій державі зі 7 жовтня 2018 року регулюється Законом України «Про електронні довірчі послуги», він також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації.
Освітній серіал про е-підпис на порталі «Дія | Цифрова освіта»: osvita.diia.gov.ua/courses/digital-signature
Отримати електронні довірчі послуги фізична чи юридична особа може в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК). Інформацію про них можна отримати з Електронного реєстру чинних, блокованих та скасованих сертифікатів відкритих ключів.
ВИДИ Е-ПІДПИСІВ
КЕП (кваліфікований електронний підпис) є різновидом УЕП (удосконалений електронний підпис), що забезпечує найвищий рівень захисту і відповідно довіри до е-ідентифікації. Відрізняє один різновид е-підпису від іншого:
Деталі в роз’ясненні законодавства у сфері ЕДП.
ДЕ Й ЯК ОТРИМАТИ Е-ПІДПИС
ВИДИ Е-ПІДПИСІВ
КЕП (кваліфікований електронний підпис) є різновидом УЕП (удосконалений електронний підпис), що забезпечує найвищий рівень захисту і відповідно довіри до е-ідентифікації. Відрізняє один різновид е-підпису від іншого:
- вид носія, на якому зберігається особистий ключ е-підпису;
- вид сертифіката.
Деталі в роз’ясненні законодавства у сфері ЕДП.
ДЕ Й ЯК ОТРИМАТИ Е-ПІДПИС
- КЕП:
- на ID-картці: прес-реліз, FAQ (безкоштовно);
- у захищеному хмарному сховищі «SmartID», використовуючи мобільний застосунок Приват24 (безкоштовно);
- у мобільному застосунку «Дія», використовуючи послугу «Дія.Підпис» (безкоштовно);
- в акредитованому центрі сертифікації ключів при органі податкової згідно пункту 49.4-1 статті 49 Податкового кодексу України (безкоштовно, треба мати захищений носій):
Податковий кодекс України сказав(ла):Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, безоплатно надає платникам податків кваліфіковані електронні довірчі послуги. - через «Дія | Довірчі послуги»;
- УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті:
- інструкція щодо безкоштовного отримання КЕП у веб-версії «Приват24» (з Telegram-каналу «Дія»);
- в акредитованому центрі сертифікації ключів при органі податкової (безкоштовно, треба мати любий носій);
Про підписання документів на порталі «Дія» (з Telegram-каналу «Дія»):
Здійснити перевірку цілісності даних і отримати підтвердження кваліфікованого електронного підпису особи на порталі «Дія»:
— — —
Перелік служб для підписання і перевірки:
- перейти на сторінку sign.diia.gov.ua;
- завантажити файл-ключ е-підпису — система автоматично перевіряє ваш електронний підпис і стан сертифікату за інформацією від АЦСК, що й дозволяє вас ідентифікувати;
- обрати файл, який необхідно підписати (файл залишиться на пристрої та не буде нікуди переданий в процесі підписання);
- перевірити інформацію і погодитися з нею;
- отримати підписаний файл *.p7s, який містить у собі сам файл і відкритий ключ підпису — цей файл потрібно надати в електронному зверненні (не забудьте повідомити якими засобами ви підписали файл).
Здійснити перевірку цілісності даних і отримати підтвердження кваліфікованого електронного підпису особи на порталі «Дія»:
- перейти на сторінку sign.diia.gov.ua/verify;
- завантажити підписаний файл *.p7s;
- система повідомить стан підпису, запропонує зберегти файл, який надавався на підпис, і надасть інформацію про накладені електронні підписи.
— — —
Перелік служб для підписання і перевірки:
- портал «ID.GOV.UA» — інтегрована система електронної ідентифікації: е-підпис (файловий носій, токен, хмарний носій) і Дія.Підпис;
- «Дія | Довірчі послуги»: підписання документа, перевірка підпису (розширені можливості);
- «Центральний засвідчуваний орган»: підписання документа, перевірка підпису;
- Paperless (ex Папка24).
Причина: УЕП + КЕП. Незначні оновлення
Останнє редагування: