Исмет Языджы вещает

  • Автор теми cat
  • Дата створення
Реєстрація
02.04.20
Місто
г. Днепр и г. Киев
Вообщем пообщался с Исметом, возможно в этом году запустят сетку в метро, если постараются, как говорит Исмет «водафон прилаживает все усилия для того что бы не пустить Лайф в метро.»
P.S. После встречи, возможно расскажу подробнее
Лучше уточнить что он думает, когда и как будут уплотнять сеть .
 
Реєстрація
30.03.10
Місто
м. Кам'янське
«водафон прилаживает все усилия для того что бы не пустить Лайф в метро.»
Надо было спросить, как Водафон пустил в метро Киевстар.
Киевстар там был ещё до водафона, и даже после запуска лте сети водафона, долгое время был только Е.
Киевстар был, Водафон был, а лайфа разве не было в харьковском метро? Почему всё-таки Водафон не смог помешать Киевстару запуститься в харьковском метро, а лайфу мешает?
 

sprintload

Заблокирован
Реєстрація
06.04.19
Місто
Odessa <->Одесская
Телефон
Gygabyte Gsmart Rio R1 Assistant AP747 Huawei E1550 Huawei 3531
Киевстару запуститься в харьковском метро, а лайфу мешает?
Никто Лайфу не мешает . Судя по публикациям в теме Лайф хочет преференций , причём немалых . Возможно таким же способом ( на чужом оборудовании ) хочет втиснутся и в метро . Столько лет показывал убытки , думает что самый хитрый . Может хватит давить на жалость . Бизнес это бизнес .
 
Реєстрація
16.05.16
Місто
Солоденьке місто 🍇
@mnpanon, потому что Водафон с Киевстаром могут на взаимовыгодных условиях договорится, и если мне не изменяет память, то КС поделился опорами на западной, а ВФ пустил КС в метро (но последний успел накосячить немного) ✌️
 

Alf

Реєстрація
09.02.14
Місто
Вишнёвое
Вообщем пообщался с Исметом, возможно в этом году запустят сетку в метро, если постараются, как говорит Исмет «водафон прилаживает все усилия для того что бы не пустить Лайф в метро.»
P.S. После встречи, возможно расскажу подробнее
А что за прикол в переписке - не представиться на его просьбу? ФСБ-КГБ-Штази-ЦРУ-ГРУ-Моссад? Псевдоним дабы не раскрыли и не расстреляли? :D Очень неэтично и по-детски по отношению к незнакомому собеседнику. Тем более он же не Иван какой-то из Навозограда...
Были просто конфликты когда-то с их представителем, дело доходило до суда, вот и скрыл своё имя) P.S. Потом представился.
Post automatically merged:

«водафон прилаживает все усилия для того что бы не пустить Лайф в метро.»
Надо было спросить, как Водафон пустил в метро Киевстар.
Киевстар там был ещё до водафона, и даже после запуска лте сети водафона, долгое время был только Е.
Ivan Pochta, ты ли это?)
Ахаха, нет, я с представительства минцифры в Ха)
А шо эта за зверь? Кстате требую министерство "Букваря"!!!)))
 
Реєстрація
01.05.18
Місто
Рівне
Телефон
iPhone 11 128gb Green
В Польщі оператори за перехід у їх мережу дають знижки і бонуси та активно це рекламують.
Перепрошую за некропост, у Італії є один оператор і для тих хто з нього переходить Один оператор дає кращі умови за дешевшу ціну, лиш би перейшли.
 

Alf

Реєстрація
09.02.14
Місто
Вишнёвое
В Польщі оператори за перехід у їх мережу дають знижки і бонуси та активно це рекламують.
Перепрошую за некропост, у Італії є один оператор і для тих хто з нього переходить Один оператор дає кращі умови за дешевшу ціну, лиш би перейшли.
Эта не наш метАд!!!)))
 
Тут Укртелеком скаржиться на Лайфселл. Мовляв останні не хочуть котуватися їхніми послугами посередництва при проходженні міжнародного голосового трафіку
 

Mathias

Я - голос в ваших ушах
Реєстрація
27.07.12
Місто
Киев
Телефон
iPhone XR, Huawei E5573

Статья платная, а ссылки на разлочку вызывают у местных лютый баттхёрт, поэтому вот вам фулл на Телеграфе: https://telegra.ph/Ne-puskayut-golos-Ukrtelekom-poskarzhivsya-v-AMKU-na-lifecell-06-05
 
Реєстрація
28.09.09
Місто
Донецька обл.
Телефон
Nokia 6 - VF/LC

Ісмет Язиджи, CEO lifecell: в 2020 році ми стали прибутковою компанією вперше за 15 років​

Деталізація за напрямками

Розбудова мережі та перехід до 900 МГц

Влучне питання щодо 900 МГц. Щоб розпочати роботу в цьому діапазоні, ми з іншими операторами повинні були провести рефармінг частот. Процедура ця розпочалась на Заході України, я цей регіон називаю «королівство Київстар», тому що в тій частині України «синій» оператор – беззаперечний лідер ринку протягом останніх 10-15 років. Як зазначив у власному повідомленні в мережі Фейсбук колишній президент компанії «Київстар» Петро Чернишов: «Якщо абонент найбільш популярного оператора захоче піти до іншого, особливо в регіоні, де більшість населення підключені саме до найбільш популярного оператора, він стикається з реальністю вартості дзвінків з однієї мережі на іншу». Така ситуація в Україні сталась через так званий «клубний ефект» та ставки інтерконекту. Виходячи з цього, ми знали, коли ми реалізуємо проект в 900МГц, у нас буде мало шансів, що до нас приєднається велика кількість нових абонентів в конкретному регіоні. Але по мірі просування рефармінгу на Схід ми все більше включалися в процес (наразі рефармінг вже завершився, прим.ред.).

З самого початку проєкту мені не дає спокою одне питанням: «Чому ніхто в державі не замислювався над тим, що величезні компанії, які заробили на українському ринку мільярди гривень за останні 15 років, не робили інвестиції в сільську місцевість і не працювали над створенням сприятливих умов для цього процесу? Тому, коли великі оператори показують бурхливу діяльність і намагаються щось робити, я завжди питаю: «А де ви раніше були, хлопці»?

Щодо моєї позиції, цілком підтримую цю ініціативу, проект мені дуже подобається. Добре, що теперішній український Уряд взяв на себе ініціативу щодо впровадження мобільного зв’язку в сільських регіонах і є драйвером подолання цифрового розриву. Я вірю, що різниця між містом і селом в плані доступу до цифрових послуг та сервісів не тільки скоротиться, але й зникне як явище.

Інтернет в метрополітені

Інтернет в київському метрополітені і доступ до мережі 4G – це ще одна хороша історія з 2020 року. І повірте мені, жодні гроші, жодні інвестиції не такі великі, як та кількість роботи і часу, які були витрачені задля подолання бюрократичних перепон та в боротьбі з бюрократичною машиною на шляху до реалізації проєкту. Я пам’ятаю як на зустрічі з керманичем Києва паном Віталієм Кличко я казав, що багато де в світі в метрополітені люди користуються 4G, передачею голосу та даних. В Києві, столиці найбільшої країни Європи, існувала монополія на інфраструктуру, і ми не могли розмістити наше обладнання. Я ще й досі вважаю, що доступ до мобільного, до широкосмугового інтернету – є одними с основних прав людини. Тому ми, представники трьох мобільних операторів, були раді надати мешканцям столиці таку можливість.

Під час Майдану гідності було гасло «Свобода – це наша релігія». Це гасло одне з фундаментальних правил нашої компанії. Ми натхненні цим лозунгом, і тому боремось за свободу і право всіх людей мати доступ до мережі інтернет. Ми будемо боротись щоб чим далі цей ринок ставав відкритішим, конкурентоздатнішим. В кінцевому результаті виграють користувачі, громадяни України.

Результати від MNP

Насправді, ми зараз оператор №1 за кількістю перенесених до нас номерів. Але якщо ми порівняємо кількість абонентів, які скористувались послугою MNP з загальною базою мобільних абонентів в Україні, то ця цифра незначна. Причина – недосконала процедура та методологія перенесення. Коли ви захочете змінити оператора, що обслуговує ваш номер, вам в першу чергу потрібно звернутись до вашого поточного оператора, і ваш оператор зробить все можливе, щоб ви від нього не пішли.

В країнах Європи така послуга доступна вже близько 15 років. В Україні діалог про реальне впровадження, а не просто розмови, почались через 10 років, після того, як в Європі мобільні оператори не прив’язували абонента до себе номером. Тому ми і хочемо налаштувати цю систему, щоб вона працювала так як потрібно, і вигравав завжди абонент. Якщо людина хоче змінити оператора зв’язку, вона в першу чергу повинна звернутись до нового оператора, де їй не скажуть, що відсутня технічна можливість, або процес перенесення номеру займає від 3 до 6 місяців. Наша команда спеціалістів готова перенести номер набагато швидше. Для мене MNP – це демократія на ринку мобільних операторів, користувачі мають право голосувати гривнею за того оператора, який їм до вподоби. І якщо хтось блокує цей процес – значить, що він не поважає права людей на вільний вибір. Можна блокувати і надалі цей процес, але я впевнений, що рано чи пізно він відбудеться, тому що свободу неможливо спинити.

Назвіть розмір інвестицій в мережу lifecell в 2020?

Як я вже говорив, фінальні показники нашого фінансового звіту ми публічно презентуємо в лютому місяці. За останній квартал 2020 року інвестиції зросли, і скоро ми побачимо остаточні цифри, але в будь-якому випадку, інвестиції в 2020 році були не менші за 2 млрд. гривень.

Якщо ви подивитися на показники інших операторів, то я можу запевнити, що ми єдиний оператор, який інвестує так багато своїх доходів в країну. І важливо дивитись не на суму інвестицій, а на суму реінвестицій.

Який показник ARPU в мережі lifecell?

В 2019 році показник ARPU був найвищий, зараз якщо я не помиляюсь, у «Київстар» – 78,5 гривень на місяць з абонента, у «Водафон» – 79,1 гривень, у нас – 76,3 грн.

Порівняно з європейськими країнами показник APRU є дуже низьким, хоча насправді витрати на будівництво мережі, базової станції – однакові що для Європи, що для України. І відповідно, у нас дуже різна рентабельність бізнесу. Це призводить то того, що новітні технології і нововведення впроваджуються в Україні з великою затримкою.

Шерінг інфраструктури для оператора – канібалізм або справедливий розвиток ринку?

Насправді, тут важко казати про розвиток, особисто я його не бачу в плані великої різниці між тим що було і як сталось. Можливо ситуація покращиться з впровадженням 900 МГц, але наразі тут дуже слабка конкуренція і повільні темпи розвитку. Між операторами дійсно було підписано Меморандум, але в ньому дуже багато різних умов і вимог, як то однакова сума інвестицій, без визначення кількості абонентів чи доходів.

Технологічна нейтральність – міф або реальність для України?

Якщо Уряд України хоче якнайшвидше отримати максимальне покриття території країни мобільним зв’язком і широкосмуговим інтернетом, то повинен допомогти операторам і надати їм можливість розгортати мережі із використанням частот, які хоче і може використовувати безпосередньо оператор в конкретній точці. Тому що за ці частоти оператор вже сплатив державі кошти у вигляді ліцезнійних зборів.

Наприклад, раніше ми платили купу грошей за розгортання мережі 3G, потім на тендері викупили нові частоти для розгортання 4G. Ми хочемо використовувати ресурси і технології ефективно. І очікуємо на взаємність.

Приклад – побудова мережі на частотах 900 МГц в сільській місцевості. Для того щоб покрити цю територію, маленькі міста, села і селища – нам потрібно використовувати башти висотою 50 – 70 метрів. Якщо нам поталанить, ми отримаємо всі дозволи і побудуємо щоглу і базову станцію десь посеред поля за 10 місяців, якщо застрягнемо в бюрократії – від 14 до 20 місяців. Я підштовхую і закликаю Уряд України до реформ, щоб спростити строки процесів та прискорити результат в якому зацікавлені не тільки ми, але й Уряд, Міністерство цифрової трансформації та всі українці.

Аналогічна ситуація з рентною платою за частотний ресурс. Нас вимагають витрачати мільйони доларів на обладнання і будівництво, паралельно з нас беруть великі кошти за використання радіочастотного ресурсу за який ми сплатили ліцензійний збір.

Окремо вже йдуть розмови про цифровий дивіденд і вивільнення частотного ресурсу від цифрового телебачення. І тут знову виникає питання: хто заплатить за частоти ліцензійний збір, куди закладені суми на конверсію та вивільнення цих частот від телебачення та спец користувачів? Адже за моєю скромною думкою, країна може надати частоти безкоштовно за умови розбудови мережі в зрозумілі строки.

Уряд намагається наповнити бюджет в будь-який законний і можливий спосіб – це їх право і зобов’язання. Нічого не маю проти, але ситуацію повинна бути справедливою, і правила гри однакові для всіх. Невже немає альтернативних джерел? В Україну завозяться мобільні телефони тисячами, за які не платяться жодні податки. А могли б сплачуватись і наповнювати бюджет. І це чесно та справедливо, як приклад.

Які послуги затребувані абонентами?

Найбільшою популярністю зараз користується передача даних та відео, розважальні сервіси, додатки, які полегшують життя людей. Впровадження 4G надало можливості людям зі смартфоном в руках отримувати ті самі блага, що і людям з персональними комп’ютерами. В Україні дійсно відбувається цифровізація та діджиталізація життя. Зокрема, хочу відмітити застосунок «Дія», який набув неабиякої популярності. Під час пандемії особливого значення набуває онлайн освіта та телемедицина. Хоча, на жаль я не бачу щоб Уряд розробив та впровадив загальнонаціональну політику доступу до онлайн освіти школярам та студентам, бо це неабияк важливо для розвитку країни, держави, суспільства. Ця робота робиться, але в більшості випадків на регіональних рівнях, а не загальнонаціональному.

В яких послугах чи сервісах ви бачите для себе прибуток в майбутньому?

З радістю хотів би знати, які продукти чи послуги будуть приносити найбільші прибутки в Україні, але нажаль у мене немає відповіді. Основні прибутки ми генеруємо на послугах передачі даних. Що стосується Інтернету речей чи інших способів застосування можливостей мереж 4G, то такі послуги поки що недостатньо поширені, тому і доля прибутків не надто помітна.

Майбутнє телеком-ринку в сегментах: IOT, SAAS, security?

Насправді, ми хочемо бути в топі усіх цих напрямків. У нас вже є відповідні команди, які займаються розробкою кожного із цих напрямків, і Інтернету речей і безпеки в Інтернеті, і сервісів програмного забезпечення, тому я вважаю, що ми будемо робити все можливе, для того щоб бути в топі. Ми – найменший і наймолодший оператор в Україні і саме тому, ми дуже інноваційні, нам потрібно бігти швидше за всіх, в той час, як інші компанії просто йдуть, якщо використовувати таку метафору. Кожен з цих напрямків перспективний для телеком-оператора і має майбутнє.

Контент-послуги: мобільні оператори vs МінЦифра vs НКРЗІ. Хто правий?

Хочу сказати, що ми безперечно праві, і я поясню чому. Раніше дійсно була така ситуація, коли користувачі могли не знати на які сервіси вони підписуються (непідтверджена підписка Single Opt-in), і відповідно, витрачали на це гроші. Наприклад, випадково підписались. Але як тільки ми отримували скаргу чи помічали таку підписку – ми одразу її блокували, скасовували додаткові витрати користувачів. Захищали наших абонентів від незапланованих і невиправданих витрат.

Все що хоче зараз зробити Уряд в особах МінЦифри та НКРЗІ – ще більше ускладнити нашу роботу, послугу, яка мала назву «opt-in» зробити подвійною. Хоча, насправді, це не принесе ніяких переваг для споживачів.

Які плани компанії щодо розвитку дротового доступу до мережі інтернет?

В нашій дорожній карті такі плани є. «lifecell» має бути присутнім на ринку фіксованого доступу до мережі інтернет. Наразі ринок телеком-доступу знаходиться у фазі «червоний океан» і ми приглядаємось до нього. Не обов’язково ми будемо купувати місцевих операторів, щоб скористатись їх інфраструктурою. Ми не відмовляємось від моделі розбудови власної мережі, щоб відрізнятись від вже присутніх на ринку гравців технологічно і сервісами.

З багатьма інтернет-провайдерами («Воля», «Ланет», «Фрінет», «МакЛаут»…) у нас є спільні проекти щодо продажу бандлу в їх мережах «ШПД+мобільний зв’язок». Можливо за результатами цих колаборацій в майбутньому з’являться віртуальні мобільні оператори на базі мережі lifecell. В нашій стратегії записані і такі варіанти розвитку подій.

Щодо входження в ринок широкосмугового доступу – ми все ще вивчаємо цей напрямок і відкриті до діалогу та співпраці.

Ініціатива МінЦифри щодо подолання цифрового розриву

Ініціатива дійсно чудова. Але ще на самому початку цього проєкту я казав, що ми могли б його реалізувати в інший спосіб. Як ви знаєте, в рамках проєкту оператори повинні покрити інтернетом невеличкі міста, села і селища, де мешкають 1-2 тисячі жителів чи ще менше. І як я казав раніше, жоден з операторів не інвестував в покриття сільської місцевості. Тому для покриття таких регіонів – треба подбати про шерінг інфраструктури чи шерінг інвестицій. Таким чином, завдяки спільним витратам різних операторів, ми могли б витратити менше і покрити майже всю територію країни.

Але натомість, Уряд змусив мобільних операторів побудувати три паралельні мережі. І такі інвестиції стали недоцільними та нерентабельними. Вирішенням проблеми могло би стати створення Фонду з надання універсальних послуг. В світі є давня практика – оператори платять щороку 1% від прибутків до таких фондів, а уряд використовує кошти для покриття непокритих територій.

Є ще один приклад. Уряд, використовуючи гроші такого Фонду проводить тендер на будівництво веж, базових станцій в таких районах і потім здає їх в оренду операторам.

Насправді, проект вже почався, ми всі в ньому. Все що я розповідаю – мої думки, не впевнений, що ми можемо вплинути і змінити процес. Я в індустріі більше 20 років, тому вражаю, що маю право на думку, і деякі речі я робив би по-іншому, виходячи з моєї експертизи.

Але все ж я за покриття 100% території України зв’язком, найвіддаленіших куточків і підтримую будь-які ініціативи Кабінету Міністрів України, Міністерства цифрової трансформації, НКРЗІ.

Чи доречне впровадження 5G в Україні?

Відтоді, як почали впроваджувати зв’язок четвертого покоління 4G, багато хто розпочинав розпитувати про 5G. І я завжди задаю одне й те ж саме запитання: «Що ви очікуєте від 5G?» Зазвичай зрозумілої відповіді не отримую. 5-те покоління – це нова трендова і хайпова тема, про яку багато говорять, але мало хто розуміється на ній.

Якщо Уряд веде розмови про 5G, то має взяти на себе ініціативу з розробки стратегії і досконально ринку пояснити навіщо нам зв’язок 5-го покоління? Одна справа інформаційні кампанії про необхідність 5G, інша справа обґрунтування фінансові, економічні та політичні, як використовувати цю технологію в українських реаліях і в яких галузях. Тому що 5G – це в першу чергу рішення для промисловості, сільського господарства, медицини, логістики та автономних засобів пересування в транспортному секторі, інтернету речей. А якщо на 5G переходити щоб швидше завантажувати кіно, то я впевнений, що в цьому переході поки що немає жодного сенсу.

 
Реєстрація
28.09.09
Місто
Донецька обл.
Телефон
Nokia 6 - VF/LC

Мы хотим использовать технологию блокчейн для регистрации наших пользователей - СЕО lifecell​

Под спойлером немного урезанное интервью: оставил только инфу по 4G/5G, VoLTE, качеству связи.

- Расскажите, как сейчас обстоят дела у lifecell? Вы – третий по величине мобильный оператор Украины. При этом, в последнее время показываете активный рост прибыльности. Как и за счет чего это удается?

- Не могу жаловаться, дела идут хорошо. Особенно последние шесть-семь кварталов мы начали набирать обороты. Положительный аспект состоит в том, что мы смогли увеличить абонентскую базу и доход, и увидели очень важный результат – повышение прибыльности и улучшение финансового состояния компании. Я могу сказать, что рост очень большой, и это результат долгих лет планирования и качественной реализации нашей стратегии, что привело нас к тому, что мы стали самым быстро растущим оператором на рынке.

- Вы упомянули рост количества абонентов. За счет чего он происходит?

- Если вы посмотрите на историю компании, вы увидите, что мы использовали несколько разных подходов для увеличения базы абонентов. Были времена, когда все внимание компании было направлено только на рост количества абонентов, но, к сожалению, это не принесло хороших результатов. Достаточно легко заполучить абонентов на рынке, намного сложнее позаботиться о том, чтоб они остались с вами и постоянно пользовались вашими сервисами. Краткосрочно увеличить доход тоже легко. Можно применить разные стратегии ценообразования, можно повысить доход, играя ценами. Но это может привести к уменьшению базы абонентов. Стратегия повышения цен не приведет вас к устойчивому росту. Лучшее решение – использовать сбалансированный подход, который состоит в том, чтобы предложить лучшую цену на рынке. Лучшая – это необязательно самая низкая. Вопрос не только в том, сколько вы платите, но и в том, что вы за это получаете. В этом и состоит наша стратегия на протяжении двух последних лет.

Однако цены и техники привлечения абонентов не приведут вас к абсолютному успеху. Прежде всего, необходимо позаботиться о том, что сеть расширяется, ваши услуги лучшие на рынке, вы слушаете и слышите ваших клиентов. И когда клиенты убедятся, что вы делаете все, что в ваших силах, чтобы предоставить наилучший сервис, как заслуженная награда, придет успех. Фактически, этим мы и занимались, особенно последние два года. И я рад отметить, что наши клиенты – пользователи мобильной связи – видят это и ценят. Скоро конец года. Мы уже представили финансовые результаты за третий квартал, куда входит детальная информация об абонентской базе. Там можно увидеть, что за последние два года абонентская база значительно увеличилась, также как наш доход и прибыль. Годами мы декларировали, что однажды станем прибыльными. Я рад, что эти времена позади, и прибыль больше не является нашей основной целью, этого мы уже достигли. И она увеличивается с каждым днем.

- Сейчас вы достигли довольно устойчивого роста прибыльности. На чем вы планируете дальше фокусироваться в работе компании?

- У нас, естественно, много планов. Прежде всего, мы будем продолжать инвестировать в нашу сеть. Мы будем увеличивать количество высокотехнологичных услуг в каждом уголке Украины. Самое главное, мы будем продолжать бороться за то, чтобы этот рынок был более конкурентным и прозрачным. Потому, что мы всегда верили, что, когда рынок открытый, свободный и конкурентный это, в первую очередь, выгодно абоненту. Сейчас это не так. Конечно, мы инвестируем в новые технологии, следим за новыми трендами в мире. И мы верим, что эти новые технологии начнут приносить доход, начиная со следующего года. И доход будет существенным.

- О каких технологиях вы говорите?

- Я скажу о них позже. Сейчас мы, как и другие операторы, находимся на стадии расширения 4G-покрытия. И я считаю, это очень важная инициатива президента, которую реализует Министерство цифровой трансформации: расширение покрытия 4G в дипазоне 900 Мгц в регионах. Расширение покрытия 4G поможет преодолеть цифровой разрыв и предоставить доступ к мобильному интернету по всей территории Украины. После этого мы сможем развивать новые технологии на основе 4G. Расширение покрытия мобильного интернета значительно влияет на ВВП страны. Миссия нашей компании состоит во внедрении новых технологий и цифровых инновационных решений, и в конечном итоге постараться улучшить жизнь украинских пользователей. Для этого мы много инвестируем в развитие инфраструктуры в регионах. Мы работаем во многих областях, мы расширяем сеть 4G и предлагаем новые идеи и услуги.

- Не так давно вы анонсировали возможный запуск VoLTE в этом году – чего вы ожидаете от этой технологии?

- Вы знаете, VoLTE – это продвинутая технология передачи голоса по сети LTE для использования в сети 4G. Главное преимущество VoLTE – отличное качество передачи голоса, более быстрое время соединения и более эффективное использование спектра. И с увеличением базы абонентов и более активным использованием мобильного интернета мы решили, что сейчас, как раз хорошее время для запуска. Мы находимся на финальном этапе тестирования. И запустим услугу до конца года.

- Ваши коллеги по рынку сейчас активно развивают IoT-сервисы, пытаются продвигать их на государственном уровне и в сотрудничестве с частным бизнесом. Как работает это направление в вашей компании? Развиваете ли вы его? Есть ли у вас какие-то эффективные кейсы?

- Мы активно работаем последние два с половиной года над направлением IoT. Мы работаем с нашими клиентами, правительством, муниципальными органами - презентуем им наши продукты. И вместе с нашим партнером у нас самое большое покрытие IoT в Украине. Но рынок еще не на 100% готов. Мне кажется, наша задача ознакомить общество с технологиями IoT и больше говорить об их преимуществах. Сейчас сервисы IoT все еще не так популярны. Много людей уже и так пользуются технологией IoT, просто так ее не называют. Вот почему мы будем продолжать привлекать всех заинтересованных, объяснять преимущества и практическое применение технологии, которую можно использовать в повседневной жизни.

- По вашим оценкам, когда рынок будет готов активно использовать эту технологию? Через год, два, пять?

- Как я уже сказал ее и так используют, но я думаю, понадобится, как минимум, еще два года, чтобы можно было говорить о массовом использовании IoT.

- В последнее время на рынке состоялось несколько существенных концентраций. К чему, по вашей оценке, это приведет? Как будет дальше развиваться рынок фиксированного интернета, связка фиксированного и мобильного интернета?

- Недавно мы стали свидетелями двух слияний на рынке. Было приятно видеть, что на украинском рынке появилось активное движение. Также рад отметить, что интерес к украинскому рынку возрос. Мы стали активно сотрудничать с провайдерами фиксированного интернета. Эти изменения помогают улучшить структуру рынка в Украине и сделать его более сильным.

При этом, с другой стороны, рынку необходимо решить основные проблемы. Нам часто задают вопросы, о том, почему мы не покупаем компании, или когда же мы купим кого-то в Украине. Но мы уже инвестировали более $3 млрд в этот рынок. Имеет смысл подождать, пока рынок будет лучше регулироваться, прежде чем предпринимать следующий серьезный шаг.

- Чего именно вы ждете? Какие принципиальные проблемы должны быть решены с точки зрения регулятора, чтобы lifecell начал концентрацию активов?

- Я уже устал говорить о клубном эффекте, ставке интерконнекта и услуге переноса номера – MNP. Все эти устаревшие проблемы все еще актуальны. И если посмотреть на услугу "мобильная+фиксированная свіязь", удивительно, почему до сих пор никто не заинтересовался перекрестным субсидированием услуг? Например, я – оператор мобильной сети и также фиксированной. Для того, чтобы сохранить абонентов мобильных услуг, я демпингую цены на услуги фиксированной сети. Это означает перекрестное субсидирование. Антимонопольный же комитет почему-то занимается тем, что смотрит рекламу на телевидении и пытается что-то найти в ней. Я не слышал ни об одном расследовании перекрестного субсидирования. Эти вопросы должны решаться. Нам нужен свободный, прозрачный конкурентный рынок. Наш рынок сейчас не такой.

- Давайте поговорим о качестве связи. Как вы оцениваете качество связи за последние несколько лет в динамике?

- У меня не было возможности проверить качество связи в других странах с начала пандемии. Возможно, в мире качество связи стало лучше, я не знаю. Я могу сказать только о ситуации в Украине. Проект расширении сети LTE в сельской местности продвигается очень хорошо. Каждую неделю мы запускаем 4G в десятках и сотнях небольших населенных пунктов. Наши конкуренты делают то же самое.

Но есть один очень важный момент. Когда государство запустило этот проект, все три оператора были в одинаковом положении относительно покрытия в небольших населенных пунктах. И я часто это говорю, и повторю опять, последние 15 лет мы терпели убытки на этом рынке и у нас не было ни копейки прибыли. Другие же операторы получали прибыль в размере миллиардов долларов. Как же так получилось, что lifecell и другие, прибыльные операторы находятся в одинаковом положении относительно покрытия в регионах? На это есть только один ответ – недостаточная конкуренция. У них никогда не было острой необходимости расширять покрытие, потому, что основная масса их абонентов – жители больших городов. Очень сильный клубный эффект, отсутствие простой процедуры перехода на другого оператора, высокая ставка интерконнекта. Они долгие годы просто "доили" рынок. Но пришло время, когда мы, все трое, работаем над улучшением покрытия в регионах. Покрытие и качество связи lifecell увеличивается с каждым днем. Каждый месяц мы запускаем более ста новых базовых станций, мы видим увеличение трафика и рост базы абонентов. На текущий момент наш скоростной интернет доступен более чем в 13,4 тыс. населенных пунктов Украины, где в общей сложности проживает около 28,7 млн человек. И я уверен, что к концу следующего года ситуация с покрытие 4G в Украине значительно улучшится.

С расширением по регионам понятно, но есть также проблемы со связью в крупных городах. Например, Киев – довольно сложный c точки зрения топографии город. Соответственно, люди до сих пор сталкиваются с не до конца покрытыми мобильной связью территориями даже в столице.

Это хорошее замечание и тому есть несколько причин. Во-первых, Киев, растет очень быстро. Во-вторых, увеличивается нагрузка на сеть. Мы инвестируем в расширение сети в регионах, но в то же время Киев остается одним из наших основных инвестиционных приоритетов. У нас есть оборудование, у нас есть команды и капитал для инвестирования в большие города.

Но сейчас самая большая проблема – это найти место, где можно установить базовую станцию. И неважно, большой ли это город или небольшие населенные пункты, зачастую это вызывает бурную реакцию. Все хотят скорость интернета в 20-30 Мб/сек, но никто не хочет иметь рядом антенну. Но эта технология работает только при помощи антенн и базовых станций. И в этом дилемма. Но команда lifecell непрерывно работает, как только возникают какие-то проблемы, мы узнаем о них благодаря нашим абонентам. Мы сразу пытаемся их решить. Так что, если у вас возникают какие-то проблемы, просто дайте мне знать, и мы постараемся ее решить.

Конечно, у отсутствия достаточного качества связи может быть множество причин – высокие здания, ландшафт. Честно говоря, ожидания людей постоянно растут. Сложно угодить всем. Мы рассматриваем каждый отдельный случай и пытаемся найти наилучшее решение.

- Давайте поговорим о проблемах рынка. Каким из них вы бы присвоили наивысший приоритет?

- Основная проблема для нас сегодня – это свобода. Столетиями люди боролись за разные виды свобод. Мне кажется, что Украина – очень политически свободная страна. Здесь существует свобода слова. Но, к сожалению, в сфере услуг мобильных телекоммуникаций никто не свободен. Уже давно люди уже придумали, как достичь свободы в этой сфере. И это называется услугой переноса номера (MNP). Но в результате 10 лет борьбы в Украине появилась лишь искаженная версия этой процедуры. Настоящий MNP работает по протоколу, в котором процесс инициируется на стороне реципиента принимающей стороной (Recipient Led, новым оператором). Это значит, что если, например, я не доволен услугами моего оператора, у меня должна быть возможность обратиться к новому оператору. Процедура смены оператора должна начинаться на стороне оператора, к которому я перехожу.

Благодаря нашему регулятору, который все подготовил, упрощенная процедура должна была вступить в силу 1 декабря этого года. И когда мы уже были уверены, что абоненты Украины, наконец, получат эту свободу, внезапно появились какие-то юристы. Никто не понял, кого они представляют. Они сказали, что они представляют собственные интересы и хотят отменить внедрение этой процедуры. lifecell присоединился к этому судебному процессу на стороне НКРСИ, Госрегуляторной службы и Министерства юстиции. Мы стали принимать участие в этом процессе на стороне абонентов, чтобы отстоять их фундаментальную свободу. И угадайте, что произошло? "Киевстар" тоже присоединился к этому процессу, но со стороны, которая пытается убить MNP и фундаментальную свободу абонентов.

Вторая проблема – это ставка интерконнекта, которая все еще в три-четыре раза больше себестоимости. Это означает, что абоненты все еще не могут беспрепятственно звонить на номера абонентов других операторов. Это тоже ограничение свободы. Эти два самых важных вопроса. Подводя итоги, самая большая проблема на рынке – это отсутствие свободы. Если пользователи несвободны – нельзя говорить о конкуренции на рынке. Несвободный и неконкурентный рынок не может расти. Эти проблемы должны были быть решены 10 лет назад. Но, к сожалению, эти проблемы все еще стоит перед нами.

- По поводу MNP: насколько я знаю, у второй стороны основной аргумент, это то, что эта услуга хорошо работает на рынках с зарегистрированными абонентами. В Украине, где большее количество абонентов не зарегистрировано, это может привести к юридическим коллизиям с теми же банковскими телефонными номерами...

- Я не согласен. И я понимаю, как им удалось убедить миллионы, что регистрация противоречит вашей свободе или приватности. Но услуга переноса номера сейчас работает на рынке без регистрации. А это значит, что при отсутствии регистрации, процедура становиться всего лишь немного сложнее. Но в Украине работает приложение "Дія", используется мобильная подпись, Bank ID. Проблема регистрации перестала быть актуальной. Мы живем в стране, где продвигаетcя концепция "Государство в смартфоне" и президент декларирует, что скоро вся документация станет цифровой. В стране, где есть Министерство цифровой трансформации.

С одной стороны, сегодня огромные усилия направлены на быструю цифровую трансформацию страны. С другой стороны – возникает вопрос, как в такой стране абоненты могут оставаться незарегистрированными. И даже это не проблема. Процедура MNP может работать через приложение "Дія", с помощью Bank ID или других технологий. Сегодня в Украине, даже будучи иностранцем, я могу пользоваться приложением "Дія". Почему я не могу войти через свой банковский аккаунт или приложение "Дія" и использовать их для процедуры MNP? Смотрите, я иностранец, но я с гордостью пользуюсь приложением "Дія" для сертификата о вакцинации и налогового кода.

- Давайте теперь поговорим о будущем. Сейчас много разговоров о том, что уже в следующем году мы получим тендер на 5G. Когда, по вашему мнению, в Украине наступит время для полноценной реализации 5G?

- По-настоящему время 5G наступит, когда мы будем к этому готовы. Можно поставить завтра базовые станции для 5G и начать ими пользоваться. Технология уже доступна. И любой из операторов может инвестировать и начать предоставлять сервис. Но вопрос в том, для чего вы будете использовать 5G. Как простые пользователи, как корпорации, как государство? Существует ли в Украине план по использованию 5G? Занимается ли уже кто-то этими вопросами? Посмотрите, на такие развитые страны как Канада, это очень хороший пример. И не только Канада, другие страны уже начали работать над 5G-платформой. Все влиятельные игроки стали использовать эту платформу. Они вместе работают над стратегией развития сети в стране. К сожалению, я не вижу ничего подобного в Украине.

Я призывал начинать работу в этом направлении. И тут, либо мы разработаем хороший план на государственном уровне для запуска и начала использования сервисов 5G, или эта технология останется просто PR-инструментом для некоторых представителей власти или компаний.

- Мне интересно, какой будет государственная стратегия развития 5G в Украине, есть ли план на покрытие в областях. Какую стратегию распределения спектра выберет государственный регулятор? Будет ли это игра в "самый богатый получает все", или спектр буде равномерно и справедливо распределен между всеми игроками для активизации конкуренции? Будет ли сеть фиксированная, мобильная или смешанная? Это самые основные вопросы, но список вопросов можно продолжать.

- Если мы действительно хотим сделать что-то хорошее для Украины — все влиятельные игроки должны собраться и вместе работать над стратегией внедрения 5G в Украине. И я думаю, что, прежде чем начать использовать технологию 5G, необходимо преодолеть цифровой разрыв в стране, особенно среди школьников. Они – будущее страны. У них обязательно должен быть доступ к 4G. Естественно, внедрение 5G начнется с больших городов, это понятно. Но будет очень печально наблюдать, что 5G используется только для быстрого скачивания Blu-Ray фильмов и подобных вещей. Только что мы говорили об интернете вещей, и с усовершенствованием этих сервисов нам необходимо будет использовать 5G. Сначала этот тендер обещали осенью этого года. Затем его перенесли на февраль 2022 года. После я слышал, что он может быть проведен уже в октябре-ноябре следующего года. Я буду оптимистом, надеюсь, у нас достаточно времени, чтоб собраться вместе и разработать стратегию внедрения 5G. И уже в 2023-2024 годах мы сможем увидеть ранние этапы развития технологии 5G в стране. Но политика распределения спектра должна быть предельно прозрачной и четко определенной. Ресурсы должны быть распределены честно, поровну. Если начать внедрение 5G с плохой стратегией, это может привести к тому, что конкуренция будет уничтожена с самого начала, если спектр будет принадлежать только одному игроку. Если государство действительно хочет развивать 5G, почему спектр 5G не доступен бесплатно для всех операторов? Я задавал этот вопрос и нашему Министерству, и другим игрокам. Позвольте операторам сохранить ресурсы и использовать их для развития технологии.

- Достаточно ли свободных частот для полноценной работы с технологией 5G всех трех мобильных операторов?

- Давайте поговорим об идеальном 5G-спектре. Среди других стран стало популярно использовать 3,5 ГГц для 5G. Думаю, что в Украине будет доступен диапазон в 300 МГц. Этого должно быть достаточно для работы трех операторов, если распределить его по 100 МГц для каждого. Технологию 5G можно запустить и на частоте 2300, 2600, 2100 МГц. Но в этих диапазонах спектр сильно ограничен – максимум до 30 или 40 МГц. Как человек, который в какой-то степени разбирается в технологии, я бы не стал запускать 5G в диапазоне, в котором меньше 100 МГц частот. Работа в таком узком диапазоне будет неудовлетворительной. Мой любимый диапазон 3,5 ГГц именно потому, что это единственный диапазон, который может позволить выделить по 100 МГц для каждого оператора. Запуск 5G в полосе 20-30 МГц – это PR-ход не более того. Нельзя ждать, что 5G заработает в таком диапазоне. Это моя точка зрения. Я не утверждаю, что я лучший технический эксперт. Но я говорю об этих вещах исходя из здравого смысла.

 
Реєстрація
03.07.16
Місто
Ужгород
Телефон
Redmi Note 11 Pro

debugger

Moderator
Команда форуму
Реєстрація
27.02.09
Місто
Киев
Швидко поповнити бюджет, але втратити майбутнє електронних комунікацій?

Чи розподілити цінний ресурс справедливо, і отримати в рази більше у майбутньому? Здавалося б, країна давно зробила вибір і відповіла на ці питання.

Публічно всі говорять про справедливість, тендери, незалежні дослідження тощо, а на практиці… А на практиці маємо розбиратися з непростою ситуацією під час війни, яка після війни може погіршитися.

Радіочастотний спектр — найцінніший для мобільної індустрії ресурс. Особливо якщо мова про перспективні діапазони, де можливе впровадження технологій 4G та 5G.

Розподіл таких частот відбувається на десятки років вперед і визначає шлях розвитку ринку.

До війни ліцензії на користування радіочастотним спектром для нових поколінь зв’язку розподілялися на відкритому конкурсі або аукціоні. Прозорий підхід дозволяв не лише забезпечити вільну конкуренцію, а й суттєво збільшити бюджетні надходження.

Після початку великої війни комерційні питання начебто відійшли на другий план.

Три національні мобільні оператори отримали в тимчасове користування додатковий спектр – достатньо, щоб забезпечувати зв'язок під час війни. Здавалося б, саме час зосередитися на відбудові й підтримці абонентів.

Натомість ми бачимо спроби віддати цінний спектр найбільшим гравцям за копійки – під прикриттям війни, гасел про бюджетні надходження та сумнівних обіцянок покращити якість послуг для абонентів.

Держава отримає значно менше, ніж справжня вартість ресурсу; а послаблення конкуренції вже в найближчому майбутньому може застопорити розвиток новітніх цифрових послуг.

Що бачить НКЕК

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій (НКЕК/Регулятор) направила на погодження та затвердження Постанову КМУ "Про розміри плати за видачу, переоформлення, продовження строку дії ліцензії на користування радіочастотним спектром".

Постанова розроблена на заміну нині чинної Постанови КМУ №200 та, за словами Регулятора, має на меті розблокувати можливість користувачів радіочастотного ресурсу подовжувати та переоформлювати ліцензії, що було неможливо з редакцією, яка не відповідає новому Закону "Про електронні комунікації".

Проте, окрім приведення у відповідність та індексації цін для продовження та переоформлення чинних ліцензій, Регулятор пропонує встановити і вартість ліцензій на перспективні діапазони, зокрема, 2100, 2300 та 2600 МГц.

Як виявляється, Постанова регулює і отримання ліцензій без конкурсу чи аукціону. Навіщо це робити, якщо мета Постанови — розблокувати продовження ліцензій? А тендерна ціна визначається окремою Постановою КМУ?

У діапазоні 2600 МГц зацікавлена "Vodafone Україна", тому компанія замовила науково-дослідну роботу. Як не дивно, за результатами дослідження вартість цього спектру – на 42,8% менша за попередній розрахунок 2016 року.

Всього 605,72 тис грн за 1 МГц у кожному регіоні – і це незважаючи на війну, падіння ВВП, діру в Державному бюджеті та стрімку девальвацію гривні.

У 2300 МГц зацікавлений "Київстар", який вже використовує цей діапазон тимчасово для 4G. Вартість цього спектру визначили як 984,86 тис грн за 1 МГЦ у кожному регіоні – на базі взагалі третьої науково-дослідної роботи.

Під час громадського обговорення проєкту Постанови lifecell пропонувала визначити вартість усього перспективного спектру в прозорий спосіб: замовивши нову науково-дослідну роботу для всіх трьох смуг за ініціативою та під керівництвом НКЕК, та за участі всіх зацікавлених суб’єктів ринку електронних комунікацій.

Власне, це – стандартна та справедлива практика попередніх років. Але чомусь цю пропозицію було проігноровано. Мовляв, вам треба – ви і робіть.

Що далі?

Чому такий підхід тривожить нас і має тривожити суспільство? Він непрозорий, несправедливий і дискримінаційний щодо всіх операторів ринку електронних комунікацій.

В умовах руйнування ворогом інфраструктури операторів, нам доводиться вкладати значні кошти в постійне відновлення та пошуки нового обладнання на заміну по всій Україні.

Чи зможуть зараз в розподілі взяти участь оператори, які не мають значної частки доходів на ринку? Чи вкладатимуться у воюючу країну нові інвестори? Відповідь очевидна.

Тому такий підхід не відповідає й інтересам держави. Без тендеру/конкурсу/аукціону великий гравець зможе отримати ліцензію за базовою ціною, значно нижчою за реальну вартість такого спектра.

За попередніми підрахунками, різниця може скласти від 760 млн до 2,8 млрд грн порівняно з прозорим розподілом після завершення війни.

Звичайно, ми чуємо, що ця нова Постанова не розподіляє спектр, для цього потрібно ще прийняти цілу низку документів. Але ми грали в ці ігри не раз, і знаємо з чого зазвичай починається, а починається саме зі зміни Постанови №200.

Що можна зробити?

А чи є взагалі потреба у комерційному розподілі радіочастотного спектру саме зараз, під час повномасштабної війни? На нашу думку, ні.

Адже тимчасово всі оператори вже отримали весь необхідний спектр. Тобто мова не про потреби абонентів під час війни, а про довгострокові інвестиції.

Звісно, держава зараз отримає якісь надходження, але це – крапля в морі бюджетного дефіциту.

А от коли прийде повоєнний час, країна з подивом дізнається, що найбільші гравці встигли сконцентрувати в своїх руках дефіцитний спектр. Що послуги дорожчають, 5G впроваджується повільно: перспективи розвитку розтанули разом із конкуренцією.

А недоотримані кошти від дешевого продажу цінного спектру – які будуть такі потрібні для відбудови України – буде годі й чекати.

Тож чому б не залишити спектр у тимчасовому користуванні всіх учасників ринку, а продати вже після закінчення війни? На прозорих і справедливих для всіх умовах.

У кінцевій перспективі від такого виграли б усі: і держава, і оператори, і українські абоненти.
 

yahoo

username
Реєстрація
21.11.09
Місто
Kharkiv
Телефон
Poco M3 Pro
Тож чому б не залишити спектр у тимчасовому користуванні всіх учасників ринку, а продати вже після закінчення війни? На прозорих і справедливих для всіх умовах.

У кінцевій перспективі від такого виграли б усі: і держава, і оператори, і українські абоненти
Аргументація нагадує історію з мораторієм на продаж землі. Навіщо продавати, хай беруть в аренду.

Чи будуть оператори вкладати інвестиції в розгортання мережі на частотах отриманих у тимчасове користування?
Наскільки багато чи мало бюджет отримує саме від використання частотного ресурсу, а не від його продажу?
Чим раніше оператор отримає частоти у власність, тим раніше буде планувати та корегувати своєї плани для більш ефективного розгортання мережі
Post automatically merged:

коли прийде повоєнний час, країна з подивом дізнається, що найбільші гравці встигли сконцентрувати в своїх руках дефіцитний спектр. Що послуги дорожчають, 5G впроваджується повільно: перспективи розвитку розтанули разом із конкуренцією.
Та невже? А ще до війни наче не була така сама ситуація? На ринку моб зв'язку 3 гравця і нових гравців не спостерігалось і до війни. Ринку не вистачає коштів навіть на трьох операторів, нажаль.
 
Останнє редагування:

Себастьян Перейро

торговець чорним деревом
Реєстрація
09.08.09
Місто
Михайлівка
Телефон
Lenovo P2
коли прийде повоєнний час, країна з подивом дізнається, що найбільші гравці встигли сконцентрувати в своїх руках дефіцитний спектр. Що послуги дорожчають, 5G впроваджується повільно: перспективи розвитку розтанули разом із конкуренцією.
Та невже? А ще до війни наче не була така сама ситуація? На ринку моб зв'язку 3 гравця і нових гравців не спостерігалось і до війни. Ринку не вистачає коштів навіть на трьох операторів, нажаль.
а зараз послу не дорожчують?
 
Зверху