Мета дослідження
Індекс захисту персональних даних — вивчити корпоративну політику підзвітності та прозорості провідних компаній приватного сектору в Україні на предмет дотримання ними цифрових прав людини в аспекті права на приватність та культури зберігання і розпорядження персональними даними користувачів.
В основі дослідження — прикладний аналіз і рейтингування на основі роботи з відкритими джерелами даних та офіційними відповідями від приватних компаній щодо їхньої політики приватності та захисту персональних даних. Етапи польового дослідження й аналізу охоплюють:
- збирання інформації щодо корпоративної політики компаній з відкритих джерел, а саме — офіційних сайтів компаній приватного бізнесу;
- створення та надсилання інформаційного запиту до компаній приватного бізнесу з уточненням щодо їхньої політики у сфері приватності;
- розроблення анкети оцінювання отриманих даних, що передбачає класифікацію запитань відповідно до чотирьох категорій дослідження;
- аналізування отриманих даних і виставлення оцінок відповідно до схваленої шкали оцінювання.
Команда проєкту сфокусувала свою увагу на вивченні чотирьох ключових аспектів корпоративної політики компаній приватного сектору:
- дотримання вимог чинного законодавства України про персональні дані;
- дотримання європейських стандартів щодо персональних даних;
- технологічні аспекти роботи сайту;
- зручність користування сайтом та інклюзивність.
Дослідження основане на загальнодоступних документах, що є у відкритому доступі на офіційних сайтах компаній. Доступ до цих документів може отримати будь-який користувач. Також дослідники вивчили технічні аспекти роботи офіційних сайтів компаній.
Щоб оцінити корпоративну політику компаній за визначеними категоріями, команда проєкту розробила оцінювальну анкету. Анкета містить 20 запитань. Експерти проєкту ставили оцінку в кожному з індикаторів, обираючи між трьома можливими оцінками:
- оцінка «0» — інформації немає або ж вона недоступна / не виявлена, що вказує на ігнорування компанією цього питання / недотримання критерію захисту цифрових прав;
- оцінка «0,5» — інформація неповна, що вказує на часткове розкриття компанією політики в конкретному аспекті / часткове дотримання критерію захисту цифрових прав;
- оцінка «1» — інформація наявна, є вичерпною і зрозумілою для користувача / повне дотримання критерію захисту цифрових прав.
Оцінки за кожним індикатором виставляв один з експертів. Отримані результати за кожним індикатором затверджували другий і третій експерти. Результати корегували на основі отриманої інформації від компаній у відповідь на офіційний запит від ГО «Інтерньюз-Україна». Фінальні оцінки (бали) порівнювали між собою й виводили у відсоткове співвідношення (%) максимальної кількості балів, які могла набрати кожна з компаній.
eПід час першого дослідження Індексу захисту персональних даних 2021 команда проєкту дослідила сайти 20 великих приватних компаній в Україні у сфері телекомунікацій, надання послуг доступу до інтернету та онлайн-сервіси. До списку ввійшли такі компанії / бренди:
- ПрАТ «Київстар» — Kyivstar.ua
- ТОВ «Лайфселл» — Lifecell.ua
- ПрАТ «ВФ Україна» — Vodafone.ua
- ПРАТ «ДАТАГРУП» — DataGroup.ua
- ТОВ «ТРІОЛАН» — Triolan.com
- ТОВ «РОЗЕТКА.УА» — Rozetka.com.ua
- ТОВ «УАПРОМ» — Prom.ua
- ТОВ «ЄМАРКЕТ УКРАЇНА» / OLX Global BV — Olx.ua
- Український інтернет-холдинг ТОВ «Укрнет» — Ukr.net
- ТОВ «Нова Пошта» — NovaPoshta.ua
- ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» — Сomfy.ua
- ТОВ «ГК “ФОКСТРОТ”» — Foxtrot.ua
- ТОВ «ІД ЕЛЬДОРАДО» — Eldorado.ua
- ТОВ «ЗТ-ІНВЕСТ» — Citrus.ua
- ТОВ «АЛЛО» — Allo.ua
- MAKEUP GLOBAL/ТОВ «Мейкап» — Makeup.com.ua
- ТОВ «КАСТА ГРУП» — kasta.ua
- ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» — silpo.ua
- ТОВ «Заказ Юкрейн» — zakaz.ua
- ТОВ «ЛАНЕТ ТЕЛЕКОМ» — lanet.ua
Дослідження реалізувала ГО «Інтерньюз-Україна» за участю юристів та експертів з питань цифрових технологій. До робочої групи проєкту ввійшли Тетяна Авдєєва, Павло Бєлоусов, Лідія Волкова, Віталій Мороз, Аліна Правдиченко.