Оплата за спожиті енергоресурси та послуги перевищує вартість послуг більш ніж у 1,8 разу
Внаслідок неадекватної політики регулювання та реформування сфери ЖКГ енергопостачання в країні перебуває у розбалансованому, фізично зношеному вигляді, а норми споживання, закладені у тарифи ЖКГ, завищені у рази.
Про це йдеться в експертному висновку Національної академії наук України на законопроект "Про Єдину державну систему моніторингу виробництва, постачання та транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги", зареєстрований у Верховній Раді України.
"Об’єктивні структурні зміни у генерації, розподілі та споживанні енергоресурсів, а відтак і зміна режимів у попиті та пропозиції у супроводі неадекватної політики регулювання та реформування сфери ЖКГ призвели до втрати минулих резервів (системних ефектів) в енергопостачанні не лише у секторі ЖКГ, а і всієї економіки держави. Фактично розбалансована, фізично зношена система наразі не має механізмів модернізації та оптимізації", - йдеться у висновку НАН України.
Наголошується, що існуюча в Україні методологія розрахунків та практика нарахувань за нормами та тарифами на споживання енергетичних ресурсів і послуг для об’єктів невиробничої сфери, а також система обліку та звітності споживання та оплати ресурсів і послуг, не відповідає достовірній ситуації з об’ємами споживання та оплати.
За оцінками Інституту технічної теплофізики НАН України, зокрема, норми споживання гарячої води завищені приблизно в 1,5 разу проти фактичного споживання. Теоретичні розрахунки та емпіричні спостереження показують, що в цілому по країні оплата за спожиті енергоресурси та послуги перевищує вартість поставлених енергоресурсів і послуг більш ніж у 1,8 разу. В окремих регіонах кратність дисбалансів є ще більшою.
Наголошується, що вимірювання обсягів споживання (природного газу, холодного і гарячого водопостачання, електричної та теплової енергій) проводиться на недосконалих приладах обліку, здебільшого не захищених від несанкціонованого втручання.
Крім того, зазначається в експертному висновку, в країні фактично відсутня система верифікації якості поставлених енергоресурсів та послуг, оцінки втрат суб’єктів економічної (підприємницької діяльності) від ненадійності енергопостачання.