Звернення громадян і електронне підписання документа

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
ЗВЕРНЕННЯ ГРОМАДЯН
Громадяни України мають право звернутися (в усній чи письмовій формі) до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями (пропозиціями) та скаргами, заявою або клопотанням.

Відповідно до частини шостої статті 5 Закону України «Про звернення громадян» письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку — електронне звернення* (е-звернення). Отже, електронне звернення є різновидом письмового звернення.

* 28 жовтня 2015 року набрали чинності зміни до Закону України «Про звернення громадян» від 02.07.2015 № 577-VIII щодо застосування електронного звернення.

Звернення (письмове й електронне) пишеться у довільній формі, але має відповідати зазначеним вимогам нижче.

Згідно з частиною сьомою статті 5 Закону України «Про звернення громадян» у зверненні громадянина має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина (поштова адреса), викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати**. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу (e-mail), на яку заявнику може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного підпису*** (е-підпису) при надісланні е-звернення не вимагається.

З урахуванням викладеного, підпис громадянина в електронному зверненні може бути відсканованим, сфотографованим тощо. Звичайно опрацьовуються електронні звернення громадян, які підписані зі застосуванням е-підпису.

** Відповідно до визначення, наведеного в Юридичній енциклопедії, підпис визначається як «графічний начерк, який означає особу його виконавця і здійснюється нею з метою посвідчення документа чи підтвердження відомостей, що містяться у документі й свідчать про певне відношення до них того, хто розписується» (Юридична енциклопедія; В 6 т./Редкол.: Ю70 Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. — К.: «Укр. енцикл.», 1998. ISBN 966-7492-00-1), а згідно з Великим тлумачним словником української мови підпис — це «прізвище або ініціали, що написані власноручно під текстом, малюнком, картиною і т. ін., як свідчення авторства чи потвердження чого-небудь» (7-е видання: Великий тлумачний словник української мови (з Дод., допов. на CD)/Уклад. і голов. Ред. В. Т. Бусел — К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009 – 1736 с.: іл. — ISBN 966-569-013-2).
*** 7 жовтня 2018 року набрав чинності Закон України «Про електронні довірчі послуги», що по-новому регулює питання використання електронного підпису в нашій державі, а також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації. Згідно якого замість електронного цифрового підпису (ЕЦП) вводиться поняття «удосконалений електронний підпис» (УЕП) і «удосконалена електронна печатка», «кваліфікований електронний підпис» (КЕП) і «кваліфікована електронна печатка». Важливо, що з набуттям чинності нового закону ЕЦП залишаються чинними, але не більше двох років з цієї дати.
УЕП має середній рівень довіри до електронної ідентифікації (е-ідентифікації), а КЕП — високий рівень довіри. Деталі в
роз'ясненні законодавства у сфері ЕДП.
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

ЕЛЕКТРОННЕ ПІДПИСАННЯ ДОКУМЕНТА
Питання використання е-підпис у нашій державі зі 7 жовтня 2018 року регулюється Законом України «Про електронні довірчі послуги», він також регламентує порядок здійснення електронної ідентифікації.

Освітній серіал про е-підпис на порталі «Дія | Цифрова освіта»: osvita.diia.gov.ua/courses/digital-signature

Отримати електронні довірчі послуги фізична чи юридична особа може в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК). Інформацію про них можна отримати з Електронного реєстру чинних, блокованих та скасованих сертифікатів відкритих ключів.

ВИДИ Е-ПІДПИСІВ
КЕП (кваліфікований електронний підпис) є різновидом УЕП (удосконалений електронний підпис), що забезпечує найвищий рівень захисту і відповідно довіри до е-ідентифікації. Відрізняє один різновид е-підпису від іншого:
  • вид носія, на якому зберігається особистий ключ е-підпису;
  • вид сертифіката.
Особистий ключ КЕП може зберігатися лише у файловому носії, що забезпечує захист від доступу до особистого ключа сторонніх осіб та унеможливлює його копіювання за допомогою спеціального програмного забезпечення (засіб КЕП).
Деталі в роз’ясненні законодавства у сфері ЕДП.

ДЕ Й ЯК ОТРИМАТИ Е-ПІДПИС
Про підписання документів на порталі «Дія» (з Telegram-каналу «Дія»):
  • перейти на сторінку sign.diia.gov.ua;
  • завантажити файл-ключ е-підпису — система автоматично перевіряє ваш електронний підпис і стан сертифікату за інформацією від АЦСК, що й дозволяє вас ідентифікувати;
  • обрати файл, який необхідно підписати (файл залишиться на пристрої та не буде нікуди переданий в процесі підписання);
  • перевірити інформацію і погодитися з нею;
  • отримати підписаний файл *.p7s, який містить у собі сам файл і відкритий ключ підпису — цей файл потрібно надати в електронному зверненні (не забудьте повідомити якими засобами ви підписали файл).
Інші служби електронного підписання можуть формувати файл *.p7s або *.sig, в яких міститься інформація тільки про відкритий ключ підпису й інформацію про підписаний файл.

Здійснити перевірку цілісності даних і отримати підтвердження кваліфікованого електронного підпису особи на порталі «Дія»:
  • перейти на сторінку sign.diia.gov.ua/verify;
  • завантажити підписаний файл *.p7s;
  • система повідомить стан підпису, запропонує зберегти файл, який надавався на підпис, і надасть інформацію про накладені електронні підписи.
Как подписать документ онлайн или считать электронную подпись в «Дія» — инструкция (зі скріншотами).
— — —
Перелік служб для підписання і перевірки:
 
Причина: УЕП + КЕП. Незначні оновлення
Останнє редагування:
Реєстрація
29.03.18
Місто
🟦🟨
Телефон
Піксель
Дякую. Зрозумів, що маючи PIN2, який користувач вказує сам при отриманні ID-карти, можна звернувшись в будь-який ДМС записати КЕП на ID-карту. Я коли отримував ID-карту, мені на папірець якийсь ПІН записали, а сам я начебто нічого не вказував, якщо пам'ять мені не зраджує.
А ось, незрозуміло, як користуватися підписом на ID-карті? Треба купувати рідер? Скільки він коштує?
Так, там ще одне посилання в пості вище. Рідер буде потрібний - спитайте в ДМСУ. Може, ваш смартфон навіть може виступити рідером...
 
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
knedlyk, в цьому і питання. Що дешевше, рідер або токен-носій? Якщо можна використовувати смартфон, то взагалі чудово, але тут я прочитав.

Чи є прив’язка підрозділу ДМС для внесення особистих ключів КЕП на ID до місця реєстрації громадянина-власника ID-картки?

Для внесення на ID особистих ключів КЕП власник ID може звернутись до найближчого територіального підрозділу ДМС, незалежно від місця реєстрації громадянина-власника ID.
Вторинне внесення (дозапис) на ID особистих ключів КЕП власник ID може здійснити таким чином:
  • особисто, за допомогою рідера для зчитування інформації з ID та прикладного програмного забезпечення АЦСК МВС, яке розміщено на веб-сайті Центру та надається безкоштовно;
  • звернутися до АЦСК МВС;
  • звернутися до найближчого територіального підрозділу ДМС, незалежно від місця реєстрації громадянина-власника ID.
Тобто, якщо є рідер, тоді можна самому записати КЕП на ID-карту.
Post automatically merged:

Пытаюсь разобраться. Как я понял из нагугленного, смартфон можно использовать только для считывания инфы с ID-карты, а для записи надо ридер, который стоит существенно больше, чем дешевый токен-носитель.
 
Останнє редагування:

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
Если я куплю токен-носитель для КЕП, то я смогу самостоятельно в него занести свой КЕП, который у меня сейчас хранится на обычной флешке или надо снова ехать в налоговую генерить ключ на токен-носитель
Нет.
При формировании подписи указываются её параметры, насколько я понимаю.

а как же я использую КЕП на не защищенном носителе?
Физлицам можно. И ФОП/юрлицам по ряду вопросов.

Я коли отримував ID-карту, мені на папірець якийсь ПІН записали, а сам я начебто нічого не вказував, якщо пам'ять мені не зраджує.
PIN ты сам ставишь, ещё есть PUK для разблокировки PIN...
 
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
PIN ты сам ставишь, ещё есть PUK для разблокировки PIN...
Нашел бумажку. Есть PIN1, PUK1 и PIN2 и PUK2. Комбинация цифр моя, но записаны не моей рукой. Немного освежил память. Я сам вводил эти данные, кажется на их сенсорной панели для подписи или там еще была клава(?), а потом тетка глядя в монитор записала мне их на бумажку. Непонятно, зачем мне было надо вводить эти данные самому, если тетка в мониторе все видит? Почему нельзя было мне просто сказать или записать на бумажке?
 
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
А с помощью контактного ридера, можно записать на ID-карту КЕП?
Только сейчас обратил внимание, что на ID-карте нет контактной площадки, как в банковских картах. Надо NFC ридер. Или может все же можно записать КЕП на ID-карту с помощью смартфона?
 
Реєстрація
29.03.18
Місто
🟦🟨
Телефон
Піксель
knedlyk, в цьому і питання. Що дешевше, рідер або токен-носій? Якщо можна використовувати смартфон, то взагалі чудово, але тут я прочитав.

Чи є прив’язка підрозділу ДМС для внесення особистих ключів КЕП на ID до місця реєстрації громадянина-власника ID-картки?

Для внесення на ID особистих ключів КЕП власник ID може звернутись до найближчого територіального підрозділу ДМС, незалежно від місця реєстрації громадянина-власника ID.
Вторинне внесення (дозапис) на ID особистих ключів КЕП власник ID може здійснити таким чином:
  • особисто, за допомогою рідера для зчитування інформації з ID та прикладного програмного забезпечення АЦСК МВС, яке розміщено на веб-сайті Центру та надається безкоштовно;
  • звернутися до АЦСК МВС;
  • звернутися до найближчого територіального підрозділу ДМС, незалежно від місця реєстрації громадянина-власника ID.
Тобто, якщо є рідер, тоді можна самому записати КЕП на ID-карту.
Post automatically merged:

Пытаюсь разобраться. Как я понял из нагугленного, смартфон можно использовать только для считывания инфы с ID-карты, а для записи надо ридер, который стоит существенно больше, чем дешевый токен-носитель.
Як часто ви будете записувати інформацію на ІД картку(и)? Якщо один раз, то завітайте до ДМСУ чи до Серт.центру.
 

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
Непонятно, зачем мне было надо вводить эти данные самому, если тетка в мониторе все видит?
Это чтобы ты мог использовать те коды, которые ты бы не смог забыть.
Хотя могли PUK1/2 выдавать свои, а PIN1/2 устанавливать владельцем документа.

Или может все же можно записать КЕП на ID-карту с помощью смартфона?
Ещё не видел реализации, чтобы через веб-браузер можно было что-то записать, используя NFC.
Здесь программа нужна на телефон, но такой не знаю.
 
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
Як часто ви будете записувати інформацію на ІД картку(и)? Якщо один раз, то завітайте до ДМСУ чи до Серт.центру.
Записувати один раз, але як потім ним користуватися без рідера? Думаю, напевно краще буде купити токен-носій, який мінімально коштує від 580 грн. новий, а є ще б/у різного мотлоху на ОЛХ істотно дешевше, але незрозуміло, що там підходить, а що ні. У той час, як новий NFC рідер коштує 1100 грн.
Post automatically merged:

Есть смысл покупать б/у на ОЛуХе или лучше не экономить и купить новый токен-носитель?
 
Реєстрація
01.04.18
Місто
Киев
У меня вопрос: нужно ли иметь свою КЕП или в ДМС сами создадут и внемут вашу подпись на основе ваших данных?
 

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
T-Rex, если взять телефоны с NFC, то не каждый поддерживает работу с бесконтактными картами из линейки Mifare (транспортная карта "Тройка" в РФ). С ридерами может быть аналогично...

Поэтому при покупке ридера надо быть уверенным, что данная модель поддерживает ID-карты.

Что касается подписания документов КЭПом с данной карты, то и ресурс подписания или программа должна поддерживать подписание физическим токеном.
 
Реєстрація
29.03.18
Місто
🟦🟨
Телефон
Піксель
T-Rex, если взять телефоны с NFC, то не каждый поддерживает работу с бесконтактными картами из линейки Mifare (транспортная карта "Тройка" в РФ). С ридерами может быть аналогично...

Поэтому при покупке ридера надо быть уверенным, что данная модель поддерживает ID-карты.

Что касается подписания документов КЭПом с данной карты, то и ресурс подписания или программа должна поддерживать подписание физическим токеном.
До чого тут москалі?
 

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
knedlyk, прочитай внимательно моё сообщение. Есть бесконтактные карты, которые используют разные технологии. И, если ридер её не поддерживает, то эту карту он никак не увидит.

Выше был пример, что карты на технологии Mifare не все телефоны с NFC поддерживают.
На какой технологии сделана ID-карта без понятия.
 
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
что данная модель поддерживает ID-карты.
За 1100 грн. поддерживает! На сайте разработчика написано "Карт-ридер КР-382 предназначен для считывания данных с ID-паспортов граждан Украины, биометрических загранпаспортов, транспортных карт, идентификаторов личности", но я ищу наиболее дешевый вариант для личного использования (не для работы). Необходимо пользоваться двумя подписями (мне и жене), но у жены нет ID-карты и желания получать ее тоже нет, поэтому один токен-носитель все равно надо покупать. Я думаю над таким вариантом: Купить контактный Карт-рідер КР-371М стоимостью 342 грн и две смарт-карты CryprtoCad-337 по 210 грн. Получается 762 грн. Это дешевле, чем покупать ридер для ID-карт или два токен-носителя по 580 грн. Вопрос в другом, смогу ли я этим набором пользоваться? По описаниям на сайте продавца, вроде все именно для этих целей, но возможно я чего-то не знаю или не понимаю? Так же в отзывах на Карт-рідер КР-371М какой-то покупатель пишет, что устройство у него нигде не отображается, а консультант от продавца пишет: "даний вид пристроїв зчитується по запиту ПО чи сайту при накладанні електронного підпису і може не відображатися в системі в інший час як окремий пристрій - це нормально". Как ним пользоваться, если это нормально? Где можно проконсультироваться по данным вопросам. Мне надо сделать, что бы при проверке файлов подписанных моей подписью отображалось "Тип носія особистого ключа - захищений"
Post automatically merged:

Нашел на сайте разработчика в часто задаваемых вопросах написано:
Аппаратный носитель криптографической защиты информации (другие названия - НКИ, КЗИ, защищенный носитель, токен т.п.) не является флешкой, поэтому при подключении к ПК не должно появляться новых съемных носителей или локальных дисков. Исключением является модель 337F, содержащая встроенную флэш-память.
А где тогда искать файл "Key-6.dat"?
 
Останнє редагування:
Реєстрація
18.10.09
Місто
county Surrey
Это файл цифровой подписи для юрлиц.
Мне и жене в налоговой сгенерили на наши флешки по 3 файла, как физ. лицам, а именно Key-6.dat, Key-6.pfx, Key-11.dat Для подписи я выбираю именно файл Key-6.dat, два других, как я понимаю, должны находиться в одной папке с Key-6.dat. Файлы подписываются, а результат проверки, я уже выкладывал в этой теме, вот. Там где "Підписувач" и "П.І.Б." закрасил свои ФИО, напротив обеих полей они написаны одинаково.
 

Howl

Да трам же тарарам!
Команда форуму
Реєстрація
06.11.11
Місто
Краматорський р-н
Телефон
POCO F5, LG V30S+ ThinQ
два других, как я понимаю, должны находиться в одной папке с Key-6.dat.
Нет. Key-6.dat и Key-6.pfx являются КЭП, но в разных форматах. Они независимо друг от друга работают.
Key-11.dat містить службову інформацію та не є особистим ключем.

ps Ключи у налоговой не получал. Обычно такие ключи запрашивают от ФОП/юрлиц.
 
Реєстрація
05.07.18
Місто
Бровари
T-Rex, то нащо вам токени, якщо у вас уже є підписи на флешках, чи це ще не кепи?
 
Зверху